Ska lägga duk och sedan bärlager längs ena sidan på min nyköpta och nygjorda kolonistuga och sedan lägga marksten där. Vid borttagande av matjorden så uppenbarade sig lite betongformationer, kanske gammal husgrund eller stenkista, i marken 1 meter ut från stugan och jag ska stenlägga 1,8 meter ut. Jag kan inte gräva ut mer vid betongen men kan göra detta mellan betongen och stugan. Problemet är att jag inte kan göra en jämn marknivå innan jag ska lägga ut duken och sedan bärlager ovanpå denna. Hur gör jag? Ska jag lägga duk först och sedan lägga på bärlager så att nivån blir som jag önskar med lutning osv? Det kommer då vara olika tjocklek på bärlagret! Tunnare på det området som det finns betong under men betongen är ju som ett berg liksom! Självklart ska jag padda mellan alla olika lager. Kommer det medföra risker att regnvatten dräneras in mot stugan då bärlagret är djupare där på vissa ställen? Kommer dock att göra ett tak en meter ut från stugan så att risken för att vatten kommer in mot stugan minskar!?
Många frågor här ja!
Tacksam för svar!
Mvh Peter Vit kolonistuga med påbörjat markarbete och material för stenläggning vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Lägg duken , på med bärlager till nivå , det som är betong under bär bra , men du kanske ska padda mellan betongen så det inte sjunker där
Då blir det kullar , sen klart vad tänker ställa på plats , skottkärra , bil eller stridsvagn
 
R rävlyan skrev:
Lägg duken , på med bärlager till nivå , det som är betong under bär bra , men du kanske ska padda mellan betongen så det inte sjunker där
Då blir det kullar , sen klart vad tänker ställa på plats , skottkärra , bil eller stridsvagn
Tack för svar! Hade samma idé, duk först och sedan bärlager till nivå och padda. Ska inte ställa något tungt där.
Peter
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Du säger ett tak ca 1 m ut , då kanske du kommer utanför den i mark mur/betong , då stoppar den vattnet att komma mot huset . och sätt en hängränna så slipper du stänket från taket när det träffar plattorna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.