Hur funkar det att dra avloppsrör och vattenledning (PEM) direkt i torpargrunden. Det går inte att gräva ner speciellt djupt så frågan är om man måste isolera dem? Vi kommer säker att använda huset på vintern och då vore det inte så kul om något fryser. Vet ännu inte hur många grader det är i grunden på vintern då vi inte haft huset mer än några månader.

Tacksam för era erfarenheter och tips på lösningnar!
 
Ahlbom skrev:
Hur funkar det att dra avloppsrör och vattenledning (PEM) direkt i torpargrunden. Det går inte att gräva ner speciellt djupt så frågan är om man måste isolera dem? Vi kommer säker att använda huset på vintern och då vore det inte så kul om något fryser. Vet ännu inte hur många grader det är i grunden på vintern då vi inte haft huset mer än några månader.

Tacksam för era erfarenheter och tips på lösningnar!
Om ni inte isolerar krypgrunden och/eller har ngn värmekälla så kommer det alla gånger att bli minusgrader där. Så om vattnet då inte ständigt rinner så finns det stor risk för att vattenledningen fryser. Isolering hjälper säkert, men för vattenledningen så skulle jag köpa en värmekabel som är såpass lång att den räcker från öedningen kommer inomhus till dess att den når frostfritt djup och lite till - dessa kostar inte så farligt mycket och det finns självreglerande så man bara behöver slå på dom så fixar ledningen resten...

/K
 
El-värmeledning för vattenledningen är enkel fixad, men hur gör man med avloppet? El-värmeledning där också?
 
Ja.

Prototypen
 
Jag tror faktiskt inte att det är nödvändigt med värmeslinga i avloppsröret, och har inte hört om ngn som lagt det där, även om man säkert skulle kunna göra det.

Om jag antar att avloppet liksom vattnet bara är exponerat max 6-8 meter innan det antingen går in i huset eller ned under marken på ett bra djup (säg 1-2 m) så bör inte det som kommer ned s.a.s. hinna frysa.

En värmeledning torde också vara ganska ineffektiv i ett större rör med i stort sett bara luft omkring sig til skillnad från i tillflödet där det ju står vatten (eller i värsta fall) is omkring. Möjligen skulle det vara om man drabbas av en ispropp, men då har man nog fel fall på avloppet från början.

/K
 
Ca 10 cm isolering runt respektive rör räcker långt.

Har klarart mig på det i 8-9 år nu och bor i norrland
 
finns det färdig isolering i dimension till avloppsrör?
 
Ahlbom skrev:
finns det färdig isolering i dimension till avloppsrör?
Beror nog på. Kan bara svara med egen vetskap att färdig rörisolering till 40 mm pem finns.
 
Mineralullsisolering finns för 110 mm rör. Köpte min på Ahlsell.

Prototypen
 
Annars är det vanlig ilsolering och hönsnät ett förslag....fungerar perfekt.
 
Jag har ingen som helst isolering på avloppsrören utan dom går helt öppna på marken i torpargrunden. Däremot har jag en frigolitskiva i 3-kammarbrunnen för att slippa få is på ytan i den.

Vattenledningen däremot har både isolering runt sig och värmekabel i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.