Hej

Min flickväns 40talshus har bytt från oljepanna till bergvärme.
Det syns mögelpåväxt av väldigt lindrig art på vindens yttertak, och man kan inte säga när den uppkom.
Bergvärmen installerades för 8 år sen.

Hursom, isoleringen mellan bjälkarna på vinden består av spån, mull, jord och ingenting.
Huset är varmt utan drag, källare finnes där pannan stod.

Som jag förstår ska ångspärren sitta under tagbeklädnaden och vara tät, men det innebär att man måste riva ner alla innertak, eller?
Kan man lägga ångspärren på vinden och klä in bjälkarna och innertaket uppifrån?
Detta görs vad jag förstår om man ska lägga på gullfiber.

Om man ska lägga på spån/cellulosa så lägger man ingen ångspärr vad jag förstår.

Så om jag nu tänker göra på följande sätt, vad tycker ni om det?
Ner med alla lister i undervåningen.
Måla om alla tak med plastfärg.
Täta i alla takspringor med latex och sätt upp taklisterna igen.
Rensa vinden helt.
Sätt dit gavelventiler.
Sätt 5 cm luftspalt med skivor vid takfoten.
Lägg dit isolering med hygroskopiska egenskaper upp till bjälklagets ovankant.

Vad tror ni om det?
 
Workingclasshero skrev:
Som jag förstår ska ångspärren sitta under tagbeklädnaden och vara tät, men det innebär att man måste riva ner alla innertak, eller?
Ja, om man ska lyckas med en tät ångspärr så är det nog så (vilket kanske inte är så attraktivt om man har snygga fungerande innertak, kanske spänntak från 40-talet?)

Kan man lägga ångspärren på vinden och klä in bjälkarna och innertaket uppifrån?
Nej! Om en plast hamnar på ett sådant sätt att kondensation kan uppstå, dvs delvis på kalla sidan, så har man ju skapat en riktig fuktfälla.

Så om jag nu tänker göra på följande sätt, vad tycker ni om det?
Ner med alla lister i undervåningen.
Måla om alla tak med plastfärg.
Täta i alla takspringor med latex och sätt upp taklisterna igen.
Rensa vinden helt.
Sätt dit gavelventiler.
Sätt 5 cm luftspalt med skivor vid takfoten.
Lägg dit isolering med hygroskopiska egenskaper upp till bjälklagets ovankant.
Gör så och håll god koll på resultatet under ett helt år. Om fuktproblemen kvarstår kan du kanske fundera på att laborera med ventilationen på vinden eller kanske installera TrygghetsVakten.
Vad tror ni om det?
 
Hej

Nu är det inge fuktproblem, men jag vill undvika fuktproblem när jag tilläggsisolerar, eller ska säga isolerar överhuvudtaget.......
 
S
Såg en tråd ang. detta förrut, det var en kille som började plasta uppifrån genom att först riva bort all isolering, sedan lägga masonit mellan takstolarna (för att spik och skruv inte skulle punktera plasten) och till sist plasta med uppvikt kant mot takstolarna, efter att ha gjort ett fack så sket han i det då det var så jävla mkt jobb, och det blir aldrig någonsin tätt.
 
2 månader kvar innan arbetets uppstart.
Är det någon som har några andra förslag på hur man isolerar på bästa sätt i detta 40talhus?
 
skyffla in mer spån där du tycker det saknas och låt bli att röra mer i en fungerande och i stort sätt frisk kallvind. Du kan göra foto på mögel drabbat område och observera om det ökar eller står stilla. Ökar det dramatiskt så måste man göra något men om inte och man är nöjd med uppvärmningskostnader så låt bli att ändra för mycket.
Avråder öka ventilationen på en kallvind med att bilda spalter vid takfoten. Har den fungerat sen 1940 och i 8 år med bergvärmen så skulle jag låta bli att reparera något som fungerar.

Vill du göra flickvännen glad så hjälp henne att måla huset, fönstren, dörrar - det syns varje dag och påminner om hur flitig du är :)
gaia
 
  • Gilla
4092 och 1 till
  • Laddar…
gaia skrev:
skyffla in mer spån där du tycker det saknas och låt bli att röra mer i en fungerande och i stort sätt frisk kallvind. Du kan göra foto på mögel drabbat område och observera om det ökar eller står stilla. Ökar det dramatiskt så måste man göra något men om inte och man är nöjd med uppvärmningskostnader så låt bli att ändra för mycket.
Avråder öka ventilationen på en kallvind med att bilda spalter vid takfoten. Har den fungerat sen 1940 och i 8 år med bergvärmen så skulle jag låta bli att reparera något som fungerar.

Vill du göra flickvännen glad så hjälp henne att måla huset, fönstren, dörrar - det syns varje dag och påminner om hur flitig du är :)
gaia
Flickvännen är flitig och har målat huset själv och grävt om grunden för hand! Så jag gör henne glad på andra sätt ;-)
75 års skräp på vinden skall bort så inte det ställer till det innan vi lägger på mer spån eller motsvarande.
Det har inte fungerat i 75 år då det finns antydan till problem, kryper upp i höst och tar bilder.
Det är redan spalter vid takfoten så vi minskar nog dessa och sätter dit gavelventiler.
Fuktmätare på det så får vi se.
 
Vi följde rekommendationen i energimyndighetens broschyr att tilläggsisolera hus -fakta fördelar och fallgropar och la ångbroms i alla fack mellan takstolarna på vinden. Vi hade problem att luft smet upp från boplanet vid genomförningar och fick lite svartprickit på norrsidan. Nu är problemet löst så för oss blev det tätt nog.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Nu är arbetet igång. I helgen byggdes en lucka ut från vinden så det ska gå lättare att slänga ut allt skräp och lättare att få in någon form av isolering.
Isoleringen på vinden består mest av långa träspån.
Funderar på att bara jämna till och lägga på VADÅ?
Ekofiber?
Bilder kommer på vinden och vissa tveksamheter.
 
Det jag saknar i din planering är bättre ventilation av BOSTADSUTRYMMET. Var själv spekulantpå ett hus med liknande problem (början till mögel på yttertak), besiktningsmannen påpekade noga att fukten ska ventileras bort innan den når vinden. Det var den ventilationen som pannan stod för tidigare.
Med mer isolering kommer du få ett kallare yttertak med större fuktproblem som resultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ja det har du rätt i.
Det är inte mitt hus och har inte tänkt fullt ut.
Men det ska jag göra nu!
Ska kolla ventiler och tätningar i fönster.
Återkommer om det med.
 
012.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
004.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är lite bilder. 002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som ni ser är det någon form av träull som verkar fräsch.
Taket däremot verkar lite trist.
Det är dock ingen lukt eller något som är ruttet.
Vad ska man göra med det svarta?
Det svarta är i ett takveck där det läckt in vatten i flera år utan att det visat sig inomhus.
Taket är omlagt för 10 år sen så under de senaste åren har det inte läckt in vatten.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.