Jag insåg precis att jag köpt på mig 17mm spårade spånskivor (Forestia) när allt annat (Fördelare/kopplingar/slang/plåtar) är 16mm. 😖

Plåt och slang hålls liksom inte kvar av skivan, utan fjädrar lite grann, ca 1-2mm

Vad tror ni - kommer det spela någon roll när golvet är lagt? Funderar annars på att limma plåtarna (med tryck naturligtvis) eller kanske skruva, men är osäker på hur det blir med missljud - behöver plåtarna kunna röra på sig?

Jag vet att det självklara svaret är att sälja och köpa rätt grejor direkt, men vill ju såklart helst komma vidare här och nu snarare än att vänta på nya skivor och att någon ska vilja köpa de gamla.

Vad tror ni?

EDIT: Ska tillägga att jag har värmepump och naturligtvis shuntat - så några stora temperaturväxlingar blir det inte tal om.
 
Redigerat:
Här kommer video:
 
Är det 1 mm för grunt i spånet då, så plåten ligger mot botten. Nu är plåten rundpressad i botten och kan gå att slå ner i ett spår med en träbit som passar, så det blir lite fyrkantigt, då kommer plåten att sjunka ner och det har ingen betydelse för värmen. Du får prova
 
J jonaserik skrev:
Är det 1 mm för grunt i spånet då, så plåten ligger mot botten. Nu är plåten rundpressad i botten och kan gå att slå ner i ett spår med en träbit som passar, så det blir lite fyrkantigt, då kommer plåten att sjunka ner och det har ingen betydelse för värmen. Du får prova
Nejdå, den ligger inte i botten.

Jag provade din lösning att slå ner med en träbit. Tog LK:s fräsmall och tryckte med uppifrån och det fungerade faktiskt löjligt bra! Känner mig nästan dum som inte tänkte på det innan 😅.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.