har rätt stor garageinfart, ca 100 kvm som nu ska stenläggas. en grävare ska komma och göra allt underarbetet. har en kille som tar 130 kr per kvm för att enbart lägga stenen, skära i kanterna om det behövs samt sopa i stenmjöl lr vad det heter efteråt.


vi har ingen erfarenhet alls av stenläggning, det känns lite riskabelt.. vågar man själv?? 13000 är endel pengar, samtidigt som vi helst vill få det riktigt gjort. kan tillägga att vi själva tyvärr har tummen mitt i handen, inte det minsta händiga =( och känner tyvärr ingen som kan stenläggning överhuvudtaget heller :/
 
Om jag inte kunde ett skit skulle jag lätt betala 13000kr,
130kr i timmen låter billigt. Var är den killen ifrån?
Det skadar ju inte att ni läser på lite om hur man gör även om ni skall leja bort det.
Har han uppskattat det till 100tim?
 
iloveyou skrev:
har rätt stor garageinfart, ca 100 kvm som nu ska stenläggas. en grävare ska komma och göra allt underarbetet. har en kille som tar 130 kr per kvm för att enbart lägga stenen, skära i kanterna om det behövs samt sopa i stenmjöl lr vad det heter efteråt.


vi har ingen erfarenhet alls av stenläggning, det känns lite riskabelt.. vågar man själv?? 13000 är endel pengar, samtidigt som vi helst vill få det riktigt gjort. kan tillägga att vi själva tyvärr har tummen mitt i handen, inte det minsta händiga =( och känner tyvärr ingen som kan stenläggning överhuvudtaget heller :/
Vill du lära dig är det ju ett kulprojekt som inte kan gå farligt fel. Det värsta som kan hända är att det ser fördjävligt ut. Du kanske får hyra någon maskin för att underlätta delande av stenar eller annat. Men det är ju kul att lära sig.

Är du inte intresserad och vill att de ska bli perfekt. Ta referenser och åk och kolla på andra jobb han gjort sen lejer du in honom för jobbet.
 
Kan Du inget alls om nåt å har tummen mitt i handen å ska bo i hus? i så fall borde Du börja lära dej annars blir det både jobbigt och dyrt. ;)
Om grävkillen fixar hela underarbetet så är det ju bara att lägga ut stenarna sen, det skulle jag inte betala 130 kr/m2 för. Det finns instruktioner hos stensäljarna hur man gör, hemsidor som den här eller Vi i Villa typ har också sånt.
Läs på hur man gör och lägg dom själv, så svårt är det inte.

Men varför gör inte grävarkillen alltihop? hur kan man ha som jobb att bara göra det tråkiga? :D
 
ByggareNick skrev:
Om jag inte kunde ett skit skulle jag lätt betala 13000kr,
130kr i timmen låter billigt. Var är den killen ifrån?
Det skadar ju inte att ni läser på lite om hur man gör även om ni skall leja bort det.
Har han uppskattat det till 100tim?

Oj sorry. Missförstod lite. Läste igenom lite snabbt, trodde det stod 130kr i timmen men det var per kvadrat. Då blir det nog ungefär 400kr i timmen rättare sagt iaf vid stenläggningen.
 
Det beror på hur och vilken sorts sten du ska lägga. Ska det vara halvsten. fiskben eller friläggning? Är ytan fyrkantig Och ni ska ha halv stensförband med kant är det inte svårt sten firman har bra instruktioner och ofta en vinkelslip med stenklinga att hyra eller låna. :D
 
vi ska bara lägga vanlig byasten, lite avlång. den som typ alla lägger ;)
 
Om han med grävaren även lägger ut sättsanden och jämnar av så lägg stenen själv. Det är underarbetet som är viktigast fuskar ni där så blir det inte bra. Lägga ut sten är enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.