Det här förekommer ju tusentals gånger varje år. Men vad är problemet? Man får väl kolla vad det är man köper.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
kanske problemet är att det är prisdrivande och att den som köper oavsett om hen har koll riskerar att köpa till ett uppdrivet pris.pga beskrivningen.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Autmatiserade värderingstjänster har nog stort inföytande på budgivningar. Då är det viktigt att uppgifterna stämmer.
 
Det är trots allt inte så svårt för mäklaren att kontrollera beskrivningen av lägenheten. Merparten av alla ettor och ettor med matrum säljs som tvåor eller potentiella tvåor efter ombyggnad. Problemet är att dom ofta inte bryr sig om vad som är definitionen på ett rum. De som vinner på det är de som säljer sina ettor. De som förlorar är de som har äkta tvåor. Naturligtvis även köparna som blir lurade.
 
  • Gilla
Moisam
  • Laddar…
Fairlane
Jösses vad larvigt. Fusk med kvadratmeter, felaktiga uppgifter som är svårverifierade etc kan mäklaren få smäll på fingrarna för, men det här blir bara för löjligt tycker jag. Jag kan inte se att vare sig köpare, säljare eller någon annan förlorar på det.
 
En mäklare häromstaden erbjöd en tvåa som tre. Det tredje rummet var en oanvändbar loft med 1,6 m ståhöjd och 4 m2. Den hemsnickrade trappan var livsfarlig.
Men den såldes ändå.
 
Kan säga att det ju är mer regel än undantag i Sthl att man skarvar så här.

Så väldigt spännande dom
 
  • Gilla
Kjell K. och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Det är trots allt inte så svårt för mäklaren att kontrollera beskrivningen av lägenheten. Merparten av alla ettor och ettor med matrum säljs som tvåor eller potentiella tvåor efter ombyggnad. Problemet är att dom ofta inte bryr sig om vad som är definitionen på ett rum. De som vinner på det är de som säljer sina ettor. De som förlorar är de som har äkta tvåor. Naturligtvis även köparna som blir lurade.
Att en hall inte skulle vara ett rum låter konstigt. Ser man till bygglovsreglerna är definitionen av byggnad väldigt vid, men det är klart garderober, farstu och vindfång bör ju knappast ingå när man anger antal rum även om de i viss mening är det.
 
F FGLIN skrev:
Att en hall inte skulle vara ett rum låter konstigt.
Det ska normalt vara ett fönster i ett rum. Kan finnas ytterligare krav på takhöjd/yta mm.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Det ska normalt vara ett fönster i ett rum. Kan finnas ytterligare krav på takhöjd/yta mm.
Jag har för mig att just hallen inte kan vara ett rum p.g.a. ytterdörren. Det är ett utrymme av tydlig genomgångskaraktär. Ett rum ska man rimligtvis kunna stänga om sig i, och det går ju inte i en hall.

Sedan finns det en nedre kvadratmetergräns för rum, kanske 8 eller 10 kvadrat. Under det är det ett halvt rum.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag har för mig att just hallen inte kan vara ett rum p.g.a. ytterdörren. Det är ett utrymme av tydlig genomgångskaraktär. Ett rum ska man rimligtvis kunna stänga om sig i, och det går ju inte i en hall.

Sedan finns det en nedre kvadratmetergräns för rum, kanske 8 eller 10 kvadrat. Under det är det ett halvt rum.
Med de begränsningar du och andra sätter upp borde en mer specifik term än rum användas, men sovrum är för snävt och bostadsrum kan också tänkas omfatta hallen. Jag och säkert många andra har nog svårt att se att en hall inte skulle vara ett rum. Saknas dörr mellan hall o kök kan saken möjligen komma i ett annat läge. Vid beskattning av småhus räknas ju all area (utom centrum av grova skorstenar) mellan ytterväggarna som boyta eller biyta och en hall torde vara boyta. Kan man stänga till kringliggande rum blir väl även hallen stängd. I små lägenheter där det bara bor 1 (o kanske även för 2) blir den aspekten mindre viktig. Slammer från trapphuset är ju besvärligt men omvandlar väl inte ett rum till något annat? Kan kanske också åtgärdas med en bättre dörr eller vindfång.
Finns det tydliga branschregler för vad som räknas som rum får väl mäklarna krypa till korset och följa dessa. De flesta går väl på visning innan de bestämmer sig och gör man inte det bör man ju begära och noggrant studera en ritning av planlösningen och då kan man ju genomskåda om lägenheten är mindre än vad rubriken ger sken av.
 
Lantmäteriet har nedan definition, och den hänvisar FMI till:
Antal rum
Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.