Vaknade igår morse av att strömmen hade gått. Jordfelsbrytaren hade brutit och jag kunde ganska snabbt konstatera att det var bergvärmepumpen som var boven... efter ytterligare lite felsökning insåg jag att det har kommit in vatten via ventilationsröret ner till FLM modulen, sedan runnit (eller droppat för det var inte jättemycket vatten) via denna vidare ner på bergvärmepumpen, vidare via lite kablage rätt ner i elektroniken!! :seenoevil::seenoevil::seenoevil:

Jag öppnade upp alla skydd, drog loss kablage och torkade rent det jag kunde. Värmde sedan med hårtork för att få bort vattnet. Lät sedan pumpen stå tills imorse så att det fick torka ordentligt. Och nu funkar den igen.... så det hade givetvis blivit kortslutning av vattnet som letat sig in! :confused: Men skönt som f*n att pumpen iaf verkar ha klarat sig!

Men ursprungsproblemet ligger ju i att det överhuvudtaget kommit in vatten via takhuven till ventilationen.

Nu regnade det och blåste extremt mycket denna natten. Så det var väl kraftigt slagregn mot taket. Men min undran är ju om det är normalt att sådant här kan hända vid extrem blåst i kombination med regn? Vet inte hur takhuven ser ut invändigt, vad finns det för skydd mot att regn inte ska ta sig in via en sådan här? Kan det vara felmonterat på något vis och vad kan jag göra för att undvika att detta händer i framtiden igen?

En sådan här takhuv är det:
Takhuv i svart plast monterad på takmaterial, associerad med vatteninträngning.

Och just det, var uppe på kallvinden och kollade på ventilationsröret som går ut genom taket. Kunde konstatera att den var lite blöt även på utsida isoleringen av röret, men inte mycket... kunde också konstatera att det är helt tätt vid takgenomföringen. Så det letar ju uppenbarligen sig in via huven och rinner ner via röret till FLM modulen, samt även släppt igenom lite vatten via sina skarvar på vägen.

Tycker ni att jag ska släppa på all tejp och lossa isoleringen till röret och kolla hur det ser ut? Eller är problemet själva takhuven som släpper in vattnet? Eller är det tom normalt att sådant kan hända vid extrem blåst i kombination med regn?
 
Redigerat:
Vatten kan leta sig in.
Vad är det för tak och undertak?
Det kan vara så att det letar sig in ovanför huven och rinner längst undertaket mot röret och sen ner.
Du bör nog även gå upp på taket och titta.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Taket är ett Benders Carisma, alltså sådana här pannor:
Närbild på mörka Benders Carisma betongtakpannor på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det lustiga är att när jag söker efter den ventilationshuven jag visade ovan, så hittar jag inte ens den varianten till Carisma? Kan dom ha monterat helt fel takhuv!???
 
kan du ta en bild på taket där huven sitter?
 
den huven på bilden ser ju ut till att vara för vanliga två kupiga pannor
 
Det var bara en exempelbild på hur utsticket ser ut. Vet ej hur själva plåten ser ut, aldrig inspekterat detta. Men känner att jag bör göra det nu...
 
  • Gilla
Mrskraft
  • Laddar…
Har tyvärr inte möjlighet till någon närmare bild just nu då jag är ensam hemma med grabben, så jag kunde bara ta en inzoomad bild från marken med telefonen....

Inzoomad bild på en svart takventil mot en klarblå himmel på ett tak med grå takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste nog klättra upp när möjlighet ges och kolla om det är nå glipor.
Jag har själv fixat glipor vid en huv i början på sommaren använde sån där svart fog typ.
Gjort för plåt eller alla material tål sol och värme.
 
ev kan vattnet ta sig in vid nocken och sen rinna ner under pannorna till huven

vad är det för tak under pannorna?
 
Kolla om det finns nåt underbeslag eller hur pappen ser ut runt genomföringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.