Hände något med vår uppblåsbara pool (köpt 2021) i början av sommaren, är ju en lite större plaskdamm typ 2 x 1,5 meter, beståendes av två tjocka ringar som blåses upp var för sig. Den ena ringen började ju läcka luft, sjunker ihop på en dag. Försökte fylla upp nog för att kunna se läckor (bubblor i vattnet) men utan resultat.

När jag tömde poolen för att göra ren dök en läcka upp i skarven, trodde det var till den undre ringen men visar sig nu att även den övre ringen börjat läcka luft.

Har ni tips på något bra sätt att leta läckage på? Tar ju en 10-20 minuter att stå och handpumpa eländet, inte så populärt hos kidsen....
 
Vatten med gott om diskmedel i som du sprayar på brukar ge fina bubblor.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vatten med gott om diskmedel i som du sprayar på brukar ge fina bubblor.
Såpa?
 
Unikt namn
Har du ingen maskin som kan blåsa upp poolen?
Jag blåser upp vår plaskdamm med grovdammsugaren (slangen flyttas till utblåset).
Går på typ 15 sekunder jämfört med en halv livstid med handpumpen.
 
wildeside
K kattparet skrev:
Såpa?
Yes diskmedel fungerar bäst, har jobbat med att laga torrdräkter till dykning.
50/50 blandning så hittar du läckan utan problem.
Blås upp poolen och pensla/spraya på blandningen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du ingen maskin som kan blåsa upp poolen?
Jag blåser upp vår plaskdamm med grovdammsugaren (slangen flyttas till utblåset).
Går på typ 15 sekunder jämfört med en halv livstid med handpumpen.
Jag skulle kunna låna nån kompressor, men är lite rädd att den ska smälla om man tar i för mycket.

Tror inte vi har något utblås på dammsugaren dock, men hade ju varit en bra idé.



Har inte lyckats hitta några fler läckor än. Kan hända jag blandat i för lite diskmedel. Misstänker dock att det sitter i någon av skarvarna.

Kan ju börja med att försöka laga eländet och se om det med förhoppning är den enda läckan.

Jag har ju lagningskit till cykeldäck, men tveksam om det är tillräckligt bra för ändamålet. Vad kan man ta istället?
 
wildeside
När vi hade pool med uppblåsbar ring så blev det hål på den lite sporadiskt till o från. Kom tillslut på att när fåglarna satt på ringen och drack vatten så gick klorna igenom plasten. Körde med såpa vatten och lagningskit. Syntes direkt vart det bubblade från hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.