Dammsög precis och såg en liten fläck på golvet som såg lite mörk ut. Kände vid muttern ovan och när jag tog fingret där blev det lite blött. Således är där inte helt tätt. Ställde precis dit en plastskål under för att se omfattningen men jag tror inte det läcker mycket för då hade det sett värre ut på golvet. Nu är frågan hur jag åtgärdar det?

2016-07-16 19.02.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Dra åt muttern
 
Det kan inte börja läcka mer, alltså att muttern går sönder eller liknande? Vilket håll är muttern gängad åt då, vilket håll ska jag dra? Det är inte den nyaste installationen precis så får nog dra hårt vilket håll jag än väljer att dra☺
 
Du kan dra sönder så att det blir värre.
Kröken som ser ut som en makaron har gängorna på sig, vanliga högergäng.
Skiftnyckel eller fast nyckel.
Lägg nyckelhandtaget mot golvet och dra uppåt.
Om du har rätt storlek skall du hålla emot i delen på elementet med en annan nyckel för att minimera att du drar något snett.
Om all skiter sig, ta en whisky eller två, när du vaknat ringer du till jourhavande rörmokare, de klarar det mesta....
Mvh P-A
 
Kolla för säkerhets skull att inte gängorna sitter på elementet, det bör de inte göra, men man vet aldrig!
 
Kom just på att det är sommar, tappa ur vattnet är aldrig helt fel, då slipper man mera vatten där man inte vill ha det.
Skruva loss muttern helt och täta med pasta och lin.
Dra åt.
Fyll på med vatten och lufta alla element.
 
Krilleman
Nej nej nej nej. Inget lin på den muttern. Aldrig någonsin!

Den skarven tätar koniskt mellan två ytor!

Går det inte att dra åt den så är det bara att tappa ur systemet och rengöra dom två delarna. Muttern kan självklart spricka om man våldför sig på den. Smörj upp både gängor och anläggningsytor med locherpasta innan återmontering.

Personligen skulle jag ha bytt delarna i alla fall när endå radiatorn är nere. Ny returventil och ny nippel med mutter.
 
  • Gilla
oceanis och 2 till
  • Laddar…
Lyssna på krilleman_215, han kan VVS.
 
Jag backar rejält, fel skrivet av mig.
Jag var tvungen att titta på ett gammalt element och såg inte att det var "konat".
Har inte vattenburna system längre så jag håller mig nog tyst.:surprised:
Egot tog lite pisk och det behövs ibland.
Hoppas att det löser sig!
 
Jag testar att dra åt det som första åtgärd och ser hur resultatet blir. Ska iväg på semester nu några dagar så får bli när jag kommer hem. Sedan drar jag givetvis åt muttern en tidig vardagsmorgon så det går att ringa rörmockaren om något händer/den går sönder. Får jag inte det tätt så tror jag att rörkrökaren får fixa ihop det eller så blir det en ny "projekt-tråd" här:).
 
såna där kopplingar är ju vanligtvis inte täta en längre tid och sen plötsligt börjar läcka utan anledning utan läcker den så är det troligen nå korrosionsskador. Drar man åt så kanske det separerar helt och man står med 400 liter elementvatten över golvet.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.