Hej såg nu att det har börjar läcka vid pumpen i pannan till varmvattnet. Troligtvis bara packningen men verka har droppat några månader innan jag såg det nu. Hur tömmer jag vattnet innan jag börja lossa pumpen? Är ett vred innan pumpen från pannan men inget efter vad jag kan se. Är massa elektronik jämte som jag inte vill ha blött. Är en nibe combi med pellets brännaren.
 
  • Uppvärmningssystem, cirkulationspumpar, rör, digital temperaturvisning, isolering, ESBE och Wilo märken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig vattenrör böj med ventil och isolering, elektriska kablar syns, fuktig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledning med korrosion, klämring, mot en rostig eller smutsig bakgrund, del av en större installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggning i källare med pump, rör, isolering och avlagringar. Lite rörigt och dammigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Harecoin Harecoin skrev:
Hej såg nu att det har börjar läcka vid pumpen i pannan till varmvattnet. Troligtvis bara packningen men verka har droppat några månader innan jag såg det nu. Hur tömmer jag vattnet innan jag börja lossa pumpen? Är ett vred innan pumpen från pannan men inget efter vad jag kan se. Är massa elektronik jämte som jag inte vill ha blött. Är en nibe combi med pellets brännaren.
Tänkte på det om det är cirkulationspumpen som pumpar det ”interna” vattnet i pannan/element? För den pumpar in till en värmeväxlaren. Så om jag tömmer pannan och elementen på vatten så borde det vara tömt där med? Tänker jag rätt?
 
Harecoin Harecoin skrev:
Hej såg nu att det har börjar läcka vid pumpen i pannan till varmvattnet. Troligtvis bara packningen men verka har droppat några månader innan jag såg det nu. Hur tömmer jag vattnet innan jag börja lossa pumpen? Är ett vred innan pumpen från pannan men inget efter vad jag kan se. Är massa elektronik jämte som jag inte vill ha blött. Är en nibe combi med pellets brännaren.
Såg nu att det sitter ett vred på röret som går ut från nedre delen på värmeväxlaren. Så om man stänger vredet innan pump och den den efter värmeväxlaren så borde det bara vara vattnet i värmeväxlaren som behövs tömmas?
 
  • Rostig tank, ölja burk, rör, isolering, röd ventil, svarta slangar, industriellt, misskött, möjlig underhållsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd kranventil, rostiga rör, isolering, kablar, dammigt, inomhus, installationsområde, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.