Jag har precis flyttat in i en bostadsrätt och det läcker vatten under vasken på två olika ställen. Har jag rinnande vatten på ett tag så kan vattnet stiga i vasken intill. Det går långsamt och luktar inte så trevligt. Vad borde jag göra? Står jag för kostnaden som bostadsrättshavare? Går det på min hemförsäkring eller hjälper föreningen mig? Jag har som sagt precis flyttat in och inte orsakat detta.

Vattenläckage markerat med röda cirklar under en köksvask med anslutna rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver rensa avloppet, dvs de vita rören på bild, så är problemet ur världen. Rensa precis under slaskarna och vid vattenlåset.
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Du behöver rensa avloppet, dvs de vita rören på bild, så är problemet ur världen. Rensa precis under slaskarna och vid vattenlåset.
Slutar det läcka när jag gjort det då?
 
Ditt problem och kostnad, men börja med att plocka isär och rengör avlopp och vattenlåset
 
Gjort rent nu, det var inte alls mycket skräp där i. Nu när jag satte tillbaka allt så läcker det ännu mer och vattnet rinner fortfarande ner långsamt..
 
Quexo skrev:
Slutar det läcka när jag gjort det då?
Ja, det läcker för att det står vatten i rören medan det långsamt rinner undan. När vattnet rinner bort i normal fart läcker det sannolikt inte. Det brukar funka så.
 
Quexo skrev:
Gjort rent nu, det var inte alls mycket skräp där i. Nu när jag satte tillbaka allt så läcker det ännu mer och vattnet rinner fortfarande ner långsamt..
Om vattnet rinner ner långsamt är det fortfarande inte rensat. Om du fyller på vatten via locket längst ner i bild, rinner även det bort långsamt? Då är problemet rimligtvis föreningens och inte ditt....
 
  • Gilla
Håkan Ma
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om vattnet rinner ner långsamt är det fortfarande inte rensat. Om du fyller på vatten via locket längst ner i bild, rinner även det bort långsamt? Då är problemet rimligtvis föreningens och inte ditt....
Jag testade fylla på via locket och visst var det stopp redan där nere.. Vad kan jag göra nu? Måste jag kontakta föreningen?
 
Quexo skrev:
Jag testade fylla på via locket och visst var det stopp redan där nere.. Vad kan jag göra nu? Måste jag kontakta föreningen?
Ja, om det inte sitter så högt upp att du kan få bort det med tex en flaskborste eller liknande. Du kan testa att hälla i lite bakpulver och ättika/vinäger, det kan hjälpa tillfälligt, men det behöver ändå rensas längre ner.

Brukar du hälla av fettet från stekpannan i vasken? Eller var det så här redan när du flyttade in?
 
Du ringer vicevärden och meddelar att det är nästan helt stopp i köksavloppet under golvet, säg även att du har rensat vattenlåset plus allt annat du kommer åt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Ja, om det inte sitter så högt upp att du kan få bort det med tex en flaskborste eller liknande. Du kan testa att hälla i lite bakpulver och ättika/vinäger, det kan hjälpa tillfälligt, men det behöver ändå rensas längre ner.

Brukar du hälla av fettet från stekpannan i vasken? Eller var det så här redan när du flyttade in?
Det var så här redan när jag flyttade in.
 
Skaffa ett rensband, använd det för att rensa avloppet, sen är det förhoppningsvis fixat.
 
O
Demmpa skrev:
Du ringer vicevärden och meddelar att det är nästan helt stopp i köksavloppet under golvet, säg även att du har rensat vattenlåset plus allt annat du kommer åt.
Vice värden? Det är ingen vanlig syn idag... Framförallt inte i en brf....
Men stopp i avlopp är en gränsfråga... Var går gränsen?
 
  • Gilla
ninajonasson
  • Laddar…
tommib
Gränsen går där röret går ner i golvet. Även om det inte finns en vicevärd så finns det en styrelse. Ring dem och förklara att du har stopp i avloppet. Det kanske är ett känt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.