Hej,

Jag ska tillfälligt montera bort ett element för renovering, men då jag efter att jag stängt av cirkulationspumpen och vridit termostaten till noll skulle skruva av blindlocket på returen, började det sippra ut vatten. Så jag stängde igen (jag ville förstås åt strypventilen under). Någon idé vad det kan bero på? Är ventilen körd?
 
  • Rör vid värmeelement, skadad vägg, avflagande färg, golvbrädor, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Så där är det på mina strypventiler också. Det forsar inte så mycket vatten så är man snabb hinner man få bort locket och stänga ventilen, då slutar det att rinna.
 
  • Gilla
Manne79
  • Laddar…
M Manne79 skrev:
Hej,

Jag ska tillfälligt montera bort ett element för renovering, men då jag efter att jag stängt av cirkulationspumpen och vridit termostaten till noll skulle skruva av blindlocket på returen, började det sippra ut vatten. Så jag stängde igen (jag ville förstås åt strypventilen under). Någon idé vad det kan bero på? Är ventilen körd?
Det är skruven under som är otät, det är oftast lugnt och helt normalt.

Öppna locket med en trasa (eller helst en våtdammsugare) under och dra åt skruven.

Sen ser du till att du har 3/8 (dim10) radproppar, räkna inte med att den stänger tätt.

På vissa modeller utav de gamla locken är det en fiberpackning i och som kan ha format sig efter spårskruven under, dvs, packningen har växt/svällt så pass att den sitter ihop med skruven.

..Då följer innanmätet med när du släpper på locket.
Undviks lättast genom att knacka på locket med en typ skiftnyckel lite lätt ett par gånger och sen håll koll när du släpper locket så att inte skruven följer med upp.

Är det en villa kan du släppa på övertrycket i systemet, tappa ner det till typ 0.1 bar och fyll upp sen igen såfort du fått på proppar.
 
  • Gilla
Manne79
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Så där är det på mina strypventiler också. Det forsar inte så mycket vatten så är man snabb hinner man få bort locket och stänga ventilen, då slutar det att rinna.
[

QUOTE="janwide, post: 5275987, member: 71123"]Så där är det på mina strypventiler också. Det forsar inte så mycket vatten så är man snabb hinner man få bort locket och stänga ventilen, då slutar det att rinna.[/QUOTE]

Tack för tipset . Är det insex 6mm som gäller?
 
P PRLS skrev:
Det är skruven under som är otät, det är oftast lugnt och helt normalt.

Öppna locket med en trasa (eller helst en våtdammsugare) under och dra åt skruven.

Sen ser du till att du har 3/8 (dim10) radproppar, räkna inte med att den stänger tätt.

På vissa modeller utav de gamla locken är det en fiberpackning i och som kan ha format sig efter spårskruven under, dvs, packningen har växt/svällt så pass att den sitter ihop med skruven.

..Då följer innanmätet med när du släpper på locket.
Undviks lättast genom att knacka på locket med en typ skiftnyckel lite lätt ett par gånger och sen håll koll när du släpper locket så att inte skruven följer med upp.

Är det en villa kan du släppa på övertrycket i systemet, tappa ner det till typ 0.1 bar och fyll upp sen igen såfort du fått på proppar.

Tack för tipset.

Om man ska reducera övertrycket, gör man det då genom att lossa lite på säkerhetsventilen vid expkärlet? Och om man sedan ska fylla på, antar jag att det är påfyllningsventilen…

Är lite osäker på vad som är vad. Bifogar en bild. Röda är väl säkerhetsventilen isf? Tänkte att den svarta som skymtar ovan i bild bredvid en blå säkerhetsventil…

Klart svårt att veta bara av en lite rörig bild, men frågar ändå
 
janwide
M Manne79 skrev:
Tack för tipset . Är det insex 6mm som gäller?
I mitt fall är det en liten spårmejsel som gäller. Jag brukar inte heller sänka trycket i systemet. Men det är klart att det kan läcka olika mycket. Jag skulle lossa locket lite i taget, försiktigt, och om det inte forsar vatten så skulle jag strunta i att sänka trycket.
 
M Manne79 skrev:
Tack för tipset.

Om man ska reducera övertrycket, gör man det då genom att lossa lite på säkerhetsventilen vid expkärlet? Och om man sedan ska fylla på, antar jag att det är påfyllningsventilen…

Är lite osäker på vad som är vad. Bifogar en bild. Röda är väl säkerhetsventilen isf? Tänkte att den svarta som skymtar ovan i bild bredvid en blå säkerhetsventil…

Klart svårt att veta bara av en lite rörig bild, men frågar ändå
Ser ingen bild men ja, säkerhetsventilen är enklast.
Normalt sett den med 22mm kopparrör ut (inte 15, det är oftast för kallvatten).

Att tappa övertrycket är en säkerhetsåtgärd, ffa om du är osäker och om du bara tar topptrycket (du kan sänka till 0.1-0.2) behöver du inte lufta.

Använd radiatorproppar på ventilerna.
 
  • Gilla
Manne79
  • Laddar…
P PRLS skrev:
Ser ingen bild men ja, säkerhetsventilen är enklast.
Normalt sett den med 22mm kopparrör ut (inte 15, det är oftast för kallvatten).

Att tappa övertrycket är en säkerhetsåtgärd, ffa om du är osäker och om du bara tar topptrycket (du kan sänka till 0.1-0.2) behöver du inte lufta.

Använd radiatorproppar på ventilerna.
Oj då, bilderna glömde jag ju. Här har jag bifogat tre; två från olika perspektiv, och en där jag ritat lite. Det blåmarkerade röret är öppet nertill mot golvet, och det är vid den blåa säkerhetsventilen på 9 bar. Det gröna leder till en slags T-koppling vid en blandare där den sidan (från den gröna markeringen är markerad ”KV”). Den svarta ventilkåpan som dessa markeringar utgår ifrån - och där den 9 bar blåa säkerhetsventilen finns - står det ”avstängning” på. Då antar jag att den är för att stänga av allt inkommande kallvatten och att man då stryper tillförseln till tappvattnet också? Det jag tänker är att påfyllningsventilen är den blåa som jag ringat in oranget?
 
  • Rörledningar och ventiler med isolering, nära en röd expansionskärl och en vit behållare. Behov av underhåll synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkopplingar, cirkulationspump, ventiler och isolering i teknisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna rör isolerade med trasig tyg, vid en vattenberedare, frågetecken och gula streck märker något specifikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.