För ett par veckor sedan bytte man ut expansionskärlet eftersom ballongen var slut. Man satte in ett nytt och satte trycket till 1 Bar. Nu har trycket åter igen gått ned under 1 Bar. Betyder detta att mitt värmesystem läcker någonstans? Bör jag göra nåt?
 
  • Röd expansionskärl för vatten, tryckmätare, kopparledningar, vit vägg bakom, inomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du luftat värmesystemet efter bytet som sig bör så behöver det fyllas på lite vatten.
 
J Josth skrev:
Har du luftat värmesystemet efter bytet som sig bör så behöver det fyllas på lite vatten.
Om du menar skruvat på elementen så är svaret nej. Räcker det i så fall att jag luftar dessa på källarplanet eller ska jag även ta övre plan? Det fylldes på vatten - tror jag - när trycket sattes till en 1 Bar. Om jag fyller på vatten nu så kommer antar jag trycket att stiga. Men om trycket sedan fallet igen, vad beror detta på?
 
Om cirkulationspumpen är på så är det i första hand radiatorerna på övervåningen som kan behöva luftas. Luften samlas på högsta punkterna i systemet. Har du luftat, fyllt på systemet och om trycket ändå sjunker trots nytt expansionskärl så är det nog någon liten läcka. Kan ju vara i pannan, behöver inte vara ute i värmesystemet.
 
Redigerat:
Fylldes det på med varmt eller kallt vatten?
Tex fjv-centraler brukar fylla på värmekretsen med varmvatten.

Alla radiatorer behöver luftas, men det är inte säkert att luften har kommit till alla radiatorer.
 
J Josth skrev:
Om cirkulationspumpen är på så är det i första hand radiatorerna på övervåningen som kan behöva luftas. Luften samlas på högsta punkterna i systemet. Har du luftat, fyllt på systemet och om trycket ändå sjunker trots nytt expansionskärl så är det nog någon liten läcka. Kan ju vara i pannan, behöver inte vara ute i värmesystemet.
Stort tack för tipset 🙏
 
Demmpa Demmpa skrev:
Fylldes det på med varmt eller kallt vatten?
Tex fjv-centraler brukar fylla på värmekretsen med varmvatten.

Alla radiatorer behöver luftas, men det är inte säkert att luften har kommit till alla radiatorer.
Tack för tipset 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.