Hej jag har ett hus som är byggt 1961 med vattenburen värme. Har bytt värmepanna mot jordvärme för 6 år sedan. När rörmokaren servade pumpen så höjde han trycket i den röda trycktanken genom att öppna på kranen så att vattnet strömade in i den. Han höjde trycket från 0,5 till 1 kilo. Jag berättade då att den sjönk ganska fort till 0,5 kilo men han sa att det var normalt. Trycket går ner på några veckor men aldrig under 0,5 kilo. Min tanke är att det är läckage någonstans men att det är så pass tätt att det kan hålla 0,5 kilo. Kan detta stämma eller skulle trycket gå ner till 0 om det var läckage. Systemet är väl slutet så det borde väl inte sjunka? Eller tänker jag fel här? Ska man börja leta efter läckage i golv och väggar eller hur tänker man?
Mvh Bengt
 
Skånepöjk
Trycket går upp och ner beroende på hur kallt det är ute.
Desto kallare ute = varmare radiatorer = högre tryck
Trycket varierar med utomhustemperaturen…
Min går från 0.8-1.0 bar
 
Den röda tanken du nämner är troligen ett expansionskärl, det finns där för att jämna ut trycket i systemet i och med att vatten ändrar volym i olika temperatur, och det är inte endast det som fylls med vatten när man fyller på utan hela systemet. Systemet ska inte tappa hur mycket tryck som helst utan vidare, händer det och det upprepas när man fyller på så tappas ju trycket någonstans. Om det ständigt stannar på 0.5 så kan det vara en säkerhetsventil som släpper, det kan också vara så att gummibälgen i expansionskärlet som är trasigt.

Om du kommer åt ditt expansionskärl så bör du på det hitta en ventil, likt ventilen på ett bil/cykeldäck, ibland sitter ett lock för ventilen. Tryck på piggen för att släppa ut luft, kommer det då lite vatten så är gummibälgen trasig, kommer varken luft eller vatten har du inget förtryck i kärlet och då kan det inte jämna ut trycket. På kärlet brukar det framgå vad kärlet ska ha för förtryck, då behöver man helt enkelt fylla på.

Det kan ju vara något annat men testa detta.(y)
 
  • Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.