Hej!

Mitt ventilationsrör till köksfläkten läcker in vatten. Misstänker att det är kondens, varm luft möter kall luft.
Har varit uppe i vinden och köksrören är väl isolerade.
Har täckt rören med ännu mera isolering, men det droppar fortfarande lite smått. Det började slå gnistor i fläkten när den var igång för att vattnet droppade in. Har kopplat ur fläkten nu tills problemet är löst.

Någon som har en idé vad jag kan göra?
Det är kallvind. Bifogar bilder. Svart skorsten på snötäckt tak med vågiga takpannor, dimmig och kall dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig ventilation i trävägg ovanför ljusgrönt golv; behöver rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal isolering och rör i en vägg, synliga träreglar, skadad byggnadsstruktur, dammiga och grova ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en textur, möjligen organiskt material eller sten, med mörkt centrum och fuktiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad taksektion med mögel och vattenskador, öppning nära träpanel, reflekterande yta nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd ugnspanna med inbränd smuts och aska, placerad på en hylla över kryddor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det här före eller efter att du isolerat mera kring röret?
Gamla isolerade rör genom taket, vatten- eller mögelskador, och en synlig trälist på höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Centano Centano skrev:
Är det här före eller efter att du isolerat mera kring röret?
[bild]
Hej

Nej jag tog bort lite isolering för att titta till röret och se om den var skadad eller om det läckte in vatten. Röret var hel täckt och dessutom har jag kört en runda till med isolering
 
Centano Centano skrev:
Är det här före eller efter att du isolerat mera kring röret?
[bild]
 
  • Ett träd som växer inuti en byggnad, närmar sig taket, synlig bark, virkeskonstruktion, spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär var det när jag kom upp till vinden, nu har jag täckt den med ett lager till isolering
 
Den behöver vara isolerad även över tak tror jag... men det kanske går att montera ett kallrasskydd?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Den behöver vara isolerad även över tak tror jag... men det kanske går att montera ett kallrasskydd?
Nu är köksfläkten rätt gammal, ska köpa en ny köksfläkt. Men dem flesta köksfläkt verkar ha kallrasskydd, men menar du även att jag ska ha en kallrasskydd längst upp vid röret ? Eller räcker det med den som fläkten har
 
Skulle tro att den delen över tak inte är isolerad och då hinner det bildas kondens, särskilt nu när det är så kallt.
 
Centano Centano skrev:
Skulle tro att den delen över tak inte är isolerad och då hinner det bildas kondens, särskilt nu när det är så kallt.
Så då borde jag gå upp ditt ta bort plåten isolera och sätta ditt plåten igen?

Någon speciell isolering där uppe ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.