Har monterat en garageport Crawford modell Trend och porten ser ut att sluta tätt mellan garageplattan och portens gummi list som den ska men när det regnar ordentligt och vinden ligger på mot porten så tränger det in vatten under porten.
Någon annan som har samma problem?
 
Är det bakfall mot porten ?
Om jag inte minns fel så är det ventilationshål i listen beroende på hur man vänt den.
Det kanske rinner in genom hålen om det blir vatten stående mot porten
Fredrik
 
En sådan list är ju inte tänkt att vara vattentät. Man måste ha avvattning och rätt fall framför porten!
 
Jag har samma problem, trots bra fall framför porten. När det blåser kraftigt och regnar mot porten så tränger det in vatten. Har inte kommit på någon bra lösning ännu, men funderade på om man kunde få dit någon list på golvet. Nackdelen är att den kanske slits upp när man kör över den med bilen.
 
Gör det något att garagegolven blir lite fuktigt precis innanför porten då?
 
Jag har ett dubbelgarage med Crawford takskjutportar, troligen monterade någongång runt -85. Det fanns inget fall ut från porten och det var svårt att inte få en liten glipa på några mm mellan gummilisten och plattan även om man trycker ned porten ordentligt. När det regnar så blir det alltid lite fuktigt ca 20 cm in i garaget.

Jag tyckte inte heller att det gjorde så mycket att det blev lite fukt där. Jag försökte ändå täta genom att skruva en Al-profil mot golvet på insidan för att få en kant som vattnet kunde stanna mot. Det som bekymrat mig mer under alla år är värmeläckaget som blir när det blåser genom springan längs golvet. Det känns inte helt optimalt för den elektriska golvvärmen som ligger i plattan.

Hursomhelst så blev garaget nyligen förlängt med två meter p.g.a. ombyggnad och den gamla ytterväggen där portarna satt, som nu sitter inomhus, skall plockas ned. Då upptäcker jag att vattnet som legat på plattan har sugits upp i gipsen och vidare in i de stående reglarna som bitvis var ganska murkna. Hela väggen höll alltså på att ruttna underifrån p.g.a. läckaget under porten.

Jag har ingen lösning på problemet, det jag vill ha sagt är väl mest att: "Jo, det kan mycket väl göra något att det blir fuktigt innanför porten".

Som jag ser det så skulle mina portar varit monterade på något annat sätt. Någon form av "tröskel" med fall utåt borde ha gjutits i portöppningen så att vattnet inte kunde rinna inåt. TS bör nog försöka åtgärda problemet eller åtminstonde kontrollera att vattnet som söker sig in inte kan komma upp i syllen/väggarna.
 
Min garageport Crawford är helt tät mot betongen, kan tvätta bilen utanför med porten stängd och sen spola av porten med högtrycks tvätten och är helt torrt inne. Men jag har limmat (maxibond) dit en gummi släplist. har fungerat för mig i 6 år nu. Goggla gummi släplist så hittar du säkert en som passar dig. :)
 
Jag har en kilformad tätningslist i gummi, som limmas mot plattan med konstruktionslim. Fungerar som både vatten- och vindbarriär om inte fallet/ojämnheterna är alltför stort.

20140114_090148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
matte80
  • Laddar…
jockepocke71 skrev:
Jag har en kilformad tätningslist i gummi, som limmas mot plattan med konstruktionslim. Fungerar som både vatten- och vindbarriär om inte fallet/ojämnheterna är alltför stort.

[bild]
Var hittar man dessa? Heter listen något speciellt?
 
Gammal tråd men för ett försök ändå.
Söker också denna list men inte lyckats hitta nått. Nån om vet vart man kan hitta dessa lister eller liknande?
 
Kolla på http://www.aperto.se/, jag vet att dom ska ha den listen i sitt sortiment. Hittar den inte på hemsidan, men dom kanske kan guida dig rätt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.