Hej!
Jag har gjort en tillbyggnad, som blev klar i december. Idag märkte vi att det läcker in vatten precis i kopplingen mellan tillbyggnaden och huset. Försökte kontakta snickaren direkt, som svarade att han är sjukskriven och hänvisade mig till att kontakta plåtslagaren som satte in anslutningsplåten (anlitad av snickaren, inte av oss). Han svarar inte heller. Vad har jag för rättigheter här och hur går jag tillväga? Är ju ganska akut, då jag inte vill ha fuktskador på varken huset eller tillbyggnaden. Även om plåtslagaren kommer och åtgärdar plåten, hur vet jag att en skada inte redan är skedd, att det ansamlats en massa vatten i taket? Snälla hjälp!
 
Går det att köpa en billig presenning tex på jula att lägga ut på något vis....
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
Är taket färdigt och läcker?
Går det få några bilder?
 
Fick äntligen svar av plåtslagaren att han kommer förbi och tittar imorgon.
Har några bilder från byggets gång…vet inte hur bra det syns. Men det är alltså vid infästningen till huset, där läcker det ner vatten (finns en skjutdörr där, och det droppar ner från fästet). Men det är alltså färdigbyggt nu.
Del av husfasad med nedrör och tätning vid infästning där vatten läcker nära en skjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närgränsad bild på en infästning vid ett hus med en skjutdörr där vatten läckage misstänks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infästning vid hus med synlig skjutdörr och droppar där vatten läcker ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AngelFB skrev:
Hej!
Jag har gjort en tillbyggnad, som blev klar i december. Idag märkte vi att det läcker in vatten precis i kopplingen mellan tillbyggnaden och huset. Försökte kontakta snickaren direkt, som svarade att han är sjukskriven och hänvisade mig till att kontakta plåtslagaren som satte in anslutningsplåten (anlitad av snickaren, inte av oss). Han svarar inte heller. Vad har jag för rättigheter här och hur går jag tillväga? Är ju ganska akut, då jag inte vill ha fuktskador på varken huset eller tillbyggnaden. Även om plåtslagaren kommer och åtgärdar plåten, hur vet jag att en skada inte redan är skedd, att det ansamlats en massa vatten i taket? Snälla hjälp!
Du får klarlägga lite. Snickaren är sjukskriven, säger du.

Har du anställt snickaren, alltså så att du är hans arbetsgivare och han har sjukanmält sig till dig? Då är nog enda lösningen att du snabbt anställer en vikarie.

Eller har du anlitat en firma att göra jobbet, men ringt privat till snickaren som varit och jobbat hos dig? Då är det bättre att du ringer till firman i stället så att de får skicka någon annan.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du får klarlägga lite. Snickaren är sjukskriven, säger du.

Har du anställt snickaren, alltså så att du är hans arbetsgivare och han har sjukanmält sig till dig? Då är nog enda lösningen att du snabbt anställer en vikarie.

Eller har du anlitat en firma att göra jobbet, men ringt privat till snickaren som varit och jobbat hos dig? Då är det bättre att du ringer till firman i stället så att de får skicka någon annan.
Jag anlitade en snickare för utföra en tillbyggnad. Han har i sin tur anlitat underentreprenörer för olika moment, såsom gjuta plattan, lägga taket samt plåtarbetet. Rummet blev färdigställt i slutet av december, så mitt jobb med honom är klart. Idag upptäckte jag att det läcker, så jag ringer upp snickaren. Han säger då att han inte kan göra något, då han är sjukskriven (egenföretagare) och säger åt mig att kontakta plåtslagaren (som han tog in).
 
A AngelFB skrev:
Jag anlitade en snickare för utföra en tillbyggnad. Han har i sin tur anlitat underentreprenörer för olika moment, såsom gjuta plattan, lägga taket samt plåtarbetet. Rummet blev färdigställt i slutet av december, så mitt jobb med honom är klart. Idag upptäckte jag att det läcker, så jag ringer upp snickaren. Han säger då att han inte kan göra något, då han är sjukskriven (egenföretagare) och säger åt mig att kontakta plåtslagaren (som han tog in).
Snickare kan liksom inte vara sjukskriven mot dig. Du är inte hans arbetsgivare och du har ingenting med hans sjukskrivning, semester eller VAB att göra. Kan han inte komma själv så får han skicka någon annan. Han har försäkringar som täcker det där.

I många trådar förstår man att en del hantverkare tror att de har samma rättigheter mot sina kunder som en anställd har mot sin arbetsgivare. "Man har faktiskt rätt till 30 minuters lunch" eller "det är lag på att det ska finnas dusch" som exempel. Men något sådant förhållande finns inte alls.
 
  • Gilla
AngelFB
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Snickare kan liksom inte vara sjukskriven mot dig. Du är inte hans arbetsgivare och du har ingenting med hans sjukskrivning, semester eller VAB att göra. Kan han inte komma själv så får han skicka någon annan. Han har försäkringar som täcker det där.

I många trådar förstår man att en del hantverkare tror att de har samma rättigheter mot sina kunder som en anställd har mot sin arbetsgivare. "Man har faktiskt rätt till 30 minuters lunch" eller "det är lag på att det ska finnas dusch" som exempel. Men något sådant förhållande finns inte alls.
Jag kan ju säga att min mamma är sjukskriven, det betyder inte i det fallet att hon är anställd av mig, men det kan ändå påverka mig. Alla företag är även uppbyggda av individer. Om jag har en säljare på tex Elgiganten som vet exakt vad jag köpt och därför vet vad som passar. Kanske även brukar ge mig specialrabatter. Om den säljaren är sjukskriven eller är på långlunch så påverkas jag också, trotts att inget anställningsförhållande gäller.

Hur har det gått för dig TS? Hittade plåtslagaren felet?
 
Efter MYCKET om och men så skickade snickaren någon annan som satte någon plywoodskiva så takläggaren kunde bränna upp pappa på den. Nu ska plåtslagaren komma tillbaka för att sätta ny plåt. Plåtslagaren skyller på takläggaren och snickaren, så blir en saftig faktura från honom. Han hade snackat med snickaren, som säger att han inte har några pengar alls. Och utan betalning vill han inte utföra jobbet…och jag vill bara bli klar. Så jag hoppas på att detta är det sista jag har att göra med alla. Är så trött på detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.