E
Hej, vi har inte bott så länge i vårt hus men vi har redan upptäckt att det läcker in vatten under plåten på taket till garaget.
Jag misstänker att det kommer från dålig tätning där plåten börjar, har någon tips på hur jag kan fixa till detta tillfälligt? Räcker det att köpa ny tätningsremsa eller är överlappet på plåten ett problem också tro?
Vi har planerat in en renovering av garaget men det ligger lite längre fram så vill stoppa det från att bli värre just nu.

Videon är från överlappet av plåten mitt på taket.

Tacksam för all hjälp 🙏

/Mathias
 
  • Fukt och smuts på plåtens överlappning på ett garage under ett tak av betongpannor, uppmärksammat med en röd markering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var regnvatten tränger in kan vara svårt att reda ut.
Spontant tycker jag det ser korrekt ut på den första bilden, svårt att utifrån bilden säga om där uppstår läckage.
Det som syns på filmerna ser ju skumt ut, säger jag som lekman. Man har väl inte plåtarna kant mot kant, där borde väl vara ett överlapp för att undvika vatteninträngning?
 
F
På filmerna ser det ut att saknas överlapp?!
 
Rickard.
Jag tror det helt enkelt bara är för dålig lutning på taket, särskilt med tanke på att ni har skarvar på längden.
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
E
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tror det helt enkelt bara är för dålig lutning på taket, särskilt med tanke på att ni har skarvar på längden.
Ja det är riktigt dålig lutning, han som har byggt det är inte kunnig alls så det är flera saker som är dåligt gjort. Kan man täta skarvarna på något enkelt sätt?
 

Bästa svaret

Rickard.
Släpp på skruvarna närmast skarven, lyft och tryck in en sträng silikon mellan plåtarna och skruva åt igen.
 
E
Rickard. Rickard. skrev:
Släpp på skruvarna närmast skarven, lyft och tryck in en sträng silikon mellan plåtarna och skruva åt igen.
Tack så mycket, ska testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.