Hej!

Har något av en ful/snabbfix i källaren som läcker ibland när det kommer mycket vatten från övervåning. Ex diskmaskin.

Det är ett vanligt plaströr som går ner i något äldre av metall, där i mötet kommer det upp vatten ibland. Jag antar att packningen släppt med tiden. (Se bild)

Vill inte riva upp kaklet så jag gissar på att det inte går att göra speciellt mycket bättre även om jag tar in proffs? Om jag tätar själv räcker det med badrumssilikon?
 
  • Rör genom vägg och golv, behov av underhåll, rörets fäste visar rost och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som stopp.
Öppna rensluckan på bild och försök fixa stoppet först (y)
 
  • Gilla
krfsm
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Låter som stopp.
Öppna rensluckan på bild och försök fixa stoppet först (y)
Jahaa man lär sig något varje dag:) testar och återkommer
 
M Martin Berntsson2 skrev:
Jahaa man lär sig något varje dag:) testar och återkommer
Innan du öppnar, se till att du har en backupplan ifall skruvarna vill bråka med dig. Som du ser har den ena gått sönder vid förra rensningen.
Mina liknande luckor sitter fast med långa slangklämmor. Vid något tillfälle har en fått sitta fast med snabbtving.
 
  • Gilla
Anonymiserad9425780543
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Innan du öppnar, se till att du har en backupplan ifall skruvarna vill bråka med dig. Som du ser har den ena gått sönder vid förra rensningen.
Mina liknande luckor sitter fast med långa slangklämmor. Vid något tillfälle har en fått sitta fast med snabbtving.
Smart! Hade inte varit förberedd annars kan jag säga
 
M Martin Berntsson2 skrev:
Smart! Hade inte varit förberedd annars kan jag säga
Det kan vara bra att ha sanitetskit (Unigum) att täta med också, ifall det som sitter i luckan idag inte ser så kul ut efter att du har tagit bort den.

Du kan göra rent antingen med högtryckstvätt eller en styv vanlig slang.

Högtryckstvätten ska ha ett speciellt munstycke som sprutar bakåt (mot slangen). Det är den normala metoden och den funkar bättre då du kan jobba dig fram genom stoppet. Nackdelen är att du får all skiten på golvet där luckan sitter, och det är ungefär lika kul som det låter.

Om du har ett riktigt risigt avlopp (om fortsättningen på röret har samma ålder som metallröret), så kanske det är såpass känsligt att det kan ta skada av högtryckstvätten. Då kan du använda en styv vattenslang (ingen "flex"-variant som är så populära nuförtiden) enligt följande:
  • Ha slangen avstängd
  • Tryck slangen så långt att den går igenom stoppet, helst med lite marginal
  • Börja spola varmvatten
  • Dra långsamt slangen tillbaka mot dig (några centimeter i taget).
Tanken är att du då löser upp stoppet från bortre sidan, så att det rinner ut via den vanliga vägen i avloppet. Om du får vatten ut ur luckan så har du antingen inte kommit tillräckligt långt bort när du stoppade in slangen, eller så har du jobbat för fort. I vilket fall så får du vänta tills slangen svalnat, för annars är den troligen inte styv nog att gå igenom stoppet igen.
 
Justja, om det sitter toaletter på den stammen och det är ett återkommande problem med stopp, så kan det vara läge att bli miljökriminell och byta till 100% nyfiber i toapapperet.
 
Kan nog vara en bra ide att använda vinkelslip på muttrarna för att inte riskera pinnbultarna. Tänk på brandrisken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.