Hej, vi har sedan ett par månader poolken "klar" och fylld med vatten. Det märkliga är att det verkar läcka ut vatten. Alla genomföringar verkar OK (lampa, inlopp, utlopp). Det kan gå en vecka utan att det läcker ut något vatten. Lite avdunstar ju, men det har jag förstått är "OK". Sen (ibland) som t ex nu på morgonen har det läckt ut uppskattningsvis ca 2000 liter. Det har hänt några gånger tidigare och (hittills) har nivån alltid stannat i höjd med bräddavloppet. Vilket ju gör att man kan misstänka läckage från detta, men det syns absolut inget. Inatt när det sjönk 2 000 liter hade vi inte pool plasten på och när jag kom upp på morgonen så bokstavligen ångade det från poolen. Till saken hör möjligen att vi har en värmare och att poolen håller 29 grader medan nattemp gått ner mot noll. Men det kan väl inte försvinna 2 000 liter från ytan? Nu ska vi föra bok over påfyllning under en vecka så får vi se. Någon som har tips/erfarenheter? Jag tror (!) inte att den läcker men något galet är det ju.
 
2000 liter från ytan via avdunstning, nej.

Jag har sett kalkyler på detta för en 1000kvm pool med tempdiff luft vatten på 5 grader och då försvann det 270kg vatten per timme. Avdunstningen är dock inte linjärt beroende till temperaturen, värmeövergångstalet beror på många saker (luftfuktighet, rörelse i vattnet, vind osv)

Vid dina förhållanden (varför i hela friden har du poolen utan täckning?!) så är dock avdunstningen klart märkbar, gott och väl tiotals liter per timme.
 
Tack. Det var andra delar av familjen som inte var lika noga med att täcka på den. Nu är den dock täckt. och vi ska logga vattenpåfyllning. Eftersom barnen badade vid 21.00 tiden och poolen sjunkit 2000 liter (ca) kl 06.00 på morgonen så blir det ju ca 200 liter/h. Känns mycket.
 
MathiasS skrev:
2000 liter från ytan via avdunstning, nej.

Jag har sett kalkyler på detta för en 1000kvm pool med tempdiff luft vatten på 5 grader och då försvann det 270kg vatten per timme. Avdunstningen är dock inte linjärt beroende till temperaturen, värmeövergångstalet beror på många saker (luftfuktighet, rörelse i vattnet, vind osv)

Vid dina förhållanden (varför i hela friden har du poolen utan täckning?!) så är dock avdunstningen klart märkbar, gott och väl tiotals liter per timme.
Vänta nu...
Vatten väger ju exakt 1kg per liter så om det i testet avdunstade 270kg vatten per timme så är ju det samma sak som 270 liter per timme. Om TS hade poolen otäckt mellan kl 21 och 06 så är ju det 9 timmar och därmed en potentiell avdunstning om drygt 2400 liter.

Nu är ju kanske TS pool mindre än de 100m[SUP]2[/SUP] som du angav i ditt test men i gengäld så var TS temp-diff mellan vatten och luft betydligt mer än 5 grader.
 
1000kvm
 
Janus82 skrev:
Vänta nu...
Vatten väger ju exakt 1kg per liter så om det i testet avdunstade 270kg vatten per timme så är ju det samma sak som 270 liter per timme. Om TS hade poolen otäckt mellan kl 21 och 06 så är ju det 9 timmar och därmed en potentiell avdunstning om drygt 2400 liter.

Nu är ju kanske TS pool mindre än de 100m[SUP]2[/SUP] som du angav i ditt test men i gengäld så var TS temp-diff mellan vatten och luft betydligt mer än 5 grader.
MathiasS pool var 1000kvm och inte 100..
 
harry73
Försvinner mindre vatten när den är täckt över, då kan det (till stor del) bero på avdunstning.

Fyller du inte på poolen och stannar vattnet på samma nivån, då är det troligtvis en läckage på den nivån vattnet stannar på.

Bara att testa
 
Man får gå systematiskt tillväga vid läckage för att identifiera om det är på sug eller trycksida, hål i poolen eller problem vid inloppen. Det brukar gå att lista ut men man får ha lite tålamod eftersom förloppen är rätt långsamma och lätt förväxlas med tex badande.

Mät ett dygn utan badande.
Stäng av cirkulationen och mät ett dygn igen
Proppa inlopp och utlopp och mät igen.
Sjunker nivån, var stannar det...
osv osv.

Vad som är normal avdunstning varierar. Har man ingen täckning alls är det åtskilliga liter som försvinner per dygn, men knappast 2000 liter (Men, flera hundra liter kan lätt försvinna när man badar på ett riktigt roligt sätt, så man får vara lite försiktig i sina slutsatser). Har man pooltak är det extremt lite som dunstar bort, för andra typer av täckningar är jag mer osäker på vad som är normalt.
 
MathiasS skrev:
1000kvm
Aah!
Det var en nolla till där på slutet...
Nåväl, jag ska inte störa mer i så fall. :)
 
hur ser det ut med slangar rör? Använde blåa veckade slangar till min pool, var ingen höjdare då jag har fått byta dessa ett antal gånger under sommaren (skall nästa år gå över till rör)

Hade samma problematik att det inte alltid försvann vatten....

Sedan kan vilt badande barn orsaka en del förlust av vatten...
 
Man lär sig....visade sig att läckaget i mitt fall berodde på att filtret i pumpen var igensatt och eftersom vattnet som sögs från poolen inte kunde passera igenom filtret fuktade det ut kring pumpen och jag tänkte inte på att det inte borde vara blött där.......Nu vet jag att det sitter ett filter där oxo...och när jag rensade det så försvann mitt problem...så nu när säsongen är nästpå slut har jag läget under kontroll....
 
Ett litet tips är att ta för vana att regelbundet känna med handen på vattensprutet från inloppen i poolen. Efter några månader lär du dig att känna när flödet är ok och om det är dags att backspola eller rensa filter....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.