Det där var snyggt! Enda jag skulle anmärka på är att det var väldigt långt mellan övre laven till aggregatet och lite trångt mellan nedre laven och aggregatet.

Skulle vara kul o höra om det faktiskt blir bastuvarmt eller fisljummet där inne.

Men annars tycker jag det var riktigt fint och ser ut att vara väl utfört, inte alltid man lyckas få ihop det så snyggt
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Det mest imponerande är snickaren som gjort bastun.

Hur fixar man förresten dessa runda plankor? Är det utskuret ur en stor skiva eller är det böjt med ånga eller nåt? Verkar svårt att få en helt "platt" planka när man ska böja så mycket...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det mest imponerande är snickaren som gjort bastun.

Hur fixar man förresten dessa runda plankor? Är det utskuret ur en stor skiva eller är det böjt med ånga eller nåt? Verkar svårt att få en helt "platt" planka när man ska böja så mycket...
Håller med dig, ser riktigt inbjudande ut!

Kurvan är utsågad av ett bredare ämne. Man kan se skarven mitt i kurvan samt fiberriktningen som löper snett genom kurvan.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Håller med dig, ser riktigt inbjudande ut!

Kurvan är utsågad av ett bredare ämne. Man kan se skarven mitt i kurvan samt fiberriktningen som löper snett genom kurvan.
Mm låter rimligt, det såg ut som för skarp böj för att vara från en från början rak planka....
 
  • Gilla
Spikrätaren
  • Laddar…
20 år är väldigt lång tid för att finna sig tillrätta i ett samhälle.
 
Väldigt läckert! Väldigt elegant!
Är själv inte uppfödd med bastukultur men min (lite för liten) enkla svarta bastu med full naturutsikt används fortfarande 2-3 ggr/veckan sedan huset byggdes för 18 år sedan. Mitt hus' bästa investering.
 
Ursviken Ursviken skrev:
20 år är väldigt lång tid för att finna sig tillrätta i ett samhälle.
Det tycker jag inte. Minst tre generationer får man nog förvänta sig innan man slutar räkas som utböling ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
F
Snygg lösning på innerdelen för LLVP !
Om ni kan hitta den på bilderna...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det mest imponerande är snickaren som gjort bastun.

Hur fixar man förresten dessa runda plankor? Är det utskuret ur en stor skiva eller är det böjt med ånga eller nåt? Verkar svårt att få en helt "platt" planka när man ska böja så mycket...
går att köpa färdigt om jag mins rätt
 
P
Men varför bygger man bastun i en separat byggnad? Jag tycker inte om att gå utomhus i dåligt väder vilket skulle minska frekvensen av bastubadande om min bastu låg i en egen byggnad.

(Samma sak med garage, f.ö. Varför ser man så många garage i separata byggnader i Sverige?)
 
Faktiskt en bra fråga, @pmd en vedeldad bastu köper jag att man inte bygger inne i huset då det blir en del komplikationer. Men en elbastu kan man utan problem ha inomhus om man har utrymmet.

Vi har en fristående och så hemskt är det inte att gå den lilla biten även om det är 30minus.

Däremot garage håller jag helt med om, vårat gamla hus hade sitt nästan nybyggda garage 25-30 meter från huset vilket var jäkligt trist.
Ett sammankopplat 2bils garage är drömmen, få gå inifrån till garaget och sätta sig i bilen och backa ut.
 
Jag är inte jätteförtjust i bastun. De svängda delarna sticker ut för lite och det är kantigt under, där fogen knappt täcks. Inga kontraster. Inte jätteförtjust i golvet heller.
 
P
L Lutte skrev:
Vi har en fristående och så hemskt är det inte att gå den lilla biten även om det är 30minus.
Hemskt är just vad jag tycker att det är! På vägen till basuthuset kan man trösta sig med att man snart sitter i skön värme, men när man ska gå tillbaka till bostadshuset är man antagligen nyduschad och blöt i håret och kan inte se fram emot mer än normal rumstemperatur.

Jag är bekvämlighetsfundamentalist. :)
Obekvämt kan man ha det när man tränar på olika sätt. Då finns det ett syfte med att ha det obekvämt.
Ett sammankopplat 2bils garage är drömmen, få gå inifrån till garaget och sätta sig i bilen och backa ut.
Så gjorde vi när vi byggde till huset med ett garage. När jag bilpendlade fanns parkering i källaren på kontorshuset där jag jobbare så jag hade i princip kunnat gå i tofflor hela dagen (om det inte vore opraktiskt att köra bil med tofflor).
 
P
F Frågan skrev:
Snygg lösning på innerdelen för LLVP !
Om ni kan hitta den på bilderna...
Snyggt, men är det praktiskt? Blir det inte försämrat luftflöde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.