hej!

har en liten blå bosch 125mm skiva gws7 nånting kanske den heter...

sist jag använde den såg jag att rätt mycket fett trängt ut ur vinkelhuset...
ska man åtgärda detta eller är det bara att köra på?

såg ut som själva huset var helt så det kanske är nån packning eller så?
 
Alltid bra att underhålla och åtgärda sina maskiner. Börja med att kolla att alla skruvar är ordentligt åtdragna. Kolla och byt därefter packning. Se till att det är tillräckligt med fett i maskinen.
 
har nog bara kört den ett par gånger sedan den köptes ny (i vietnam)
kanske är blåst och det är en kopia men tror itne det :)

finns det packningar att köpa till dessa? vart isåfall utan att det kostar som en halv ny maskin...

jag gissar det är packningen iaf, men ska känna på skruvarna :)
 
Det är väl lite beronde på var det läckt ut. Om det läckt runt kanterna på huset eller om det har läckt runt axeln. Om det är runt axeln så kan man väl gissa att någon lagertätning har gett sig.
 
OM det är en vanlig plattpackning kan du eventuellt göra en själv av lite kartong, eller packningsmaterial från Biltema eller liknande.
 
tror det är runt kanterna,

tack för tips ska ge mig på det nå tag :)
 
Min gissning är att det är en dålig kopia. Att fettet läcker kan då bero på en dålig vinkel, med mycket friktion, vilket gör den så varm att fettet rinner ut.
Att den blir varm kan givetvis även bero på att det saknas fett. Men jag har svårt att en ny bosch ska läcka.
 
den är väl 3-4 år gammal men bara använd 3-4 ggr kanske.

om det är en kopia är det en väldigt bra kopia isåfall, känns som kvalite, förutom detta då :)
 
AG A skrev:
Min gissning är att det är en dålig kopia. Att fettet läcker kan då bero på en dålig vinkel, med mycket friktion, vilket gör den så varm att fettet rinner ut.
Att den blir varm kan givetvis även bero på att det saknas fett. Men jag har svårt att en ny bosch ska läcka.
Det var väl en av Bosch-maskinerna som delades ut via Byggahus som testobjekt som läckte fett, om jag minns rätt. En Bosch som läckte fett var det i alla fall. Finns här någonstans i någon tråd. En batteriborr eller borrskruvdragare var det, möjligen en batteriborrhammare.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det var batteriborhammaren. Finns i min testrapport. Även andra testare var drabbade. Byt fett och sen funkar allt som det skall.
 
Min gröna Bosh uneo har bytts ut för att den läcker, den nya gör det även den med, tror det skulle vara bättre med fett i maskin.
 
är det inte fett i dem alltså? är det nån sorts olja?
 
Det är någon slags fett som separerar med tiden. Hade samma fenomen med en skruvdragare från Metabo som legat oanvänd ett tag. Enligt supporten på Metabo "vispas" det dock ihop igen när maskinen används och är normalt inget problem så länge det inte handlar om ett större oljeläckage (då måste maskinen servas).
 
Har köpt ett par vinkelslipar till jobbet(billigaste blåa Bosch med 125mm-skiva)och det är fettfläckar i kartongen när man öppnar dom! Dom svettas lite i packningen vid växelhuset hela tiden. Om det inte pressar ut några mängder så skulle jag låta det bero och kolla så att det finns fett vid tillfälle. Om den bara används en gång per år så är det ungefär som en årlig koll....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.