Hej, har märkt att jag har börjat tappa trycket i expansionskärlek så började med att lufta alla element fanns inte luft sen kollade över skarvarna osv och såg att jag hade en ventil? Som läcker. Ingen aning vad det är för ventil och tänkte kolla om någon här kan göra mig klokare. Bifogar bild.
Det är jordvärme, ivt ht plus panna

• Ventil på kopparrörsinstallation med läckage i ett värmesystem för jordvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör- och ventilinstallation ovanpå en panna med en markerad läckande ventil i ett jordvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Walle85 Walle85 skrev:
Liknar denna avluftningsventilen.
[länk]
Aa det gör det, men frågan är ska det verkligen droppa vatten från den? Eller är det något som har gått sönder med tanken på att jag tappar trycket sakta ?

A aleksanderradak skrev:
Aa det gör det, men frågan är ska det verkligen droppa vatten från den? Eller är det något som har gått sönder med tanken på att jag tappar trycket sakta ?
När den gjort sitt jobb efter en tid med nytt vatten fyllt ska du stänga den genom att dra åt den grå skruven. Om du gör jobb och fyller vatten öppnar du den några veckor igen.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
När den gjort sitt jobb efter en tid med nytt vatten fyllt ska du stänga den genom att dra åt den grå skruven. Om du gör jobb och fyller vatten öppnar du den några veckor igen.
Okej, flyttade till huset för 2-3 månader sen, så den har varit orörd, har fyllt på vatten så att det kommer till 1 bar då jag märkt att jag hade 0.5 bar för någon vecka sen, nu idag ser jag att det är 0.9 och fyllt på med lite mer så att det är 1 bar, är tanken att jag ska låta det vara ett tag nu? För isf tappar jag trycket igen eller ska jag stänga den gråa ventilen nu?

A aleksanderradak skrev:
Okej, flyttade till huset för 2-3 månader sen, så den har varit orörd, har fyllt på vatten så att det kommer till 1 bar då jag märkt att jag hade 0.5 bar för någon vecka sen, nu idag ser jag att det är 0.9 och fyllt på med lite mer så att det är 1 bar, är tanken att jag ska låta det vara ett tag nu? För isf tappar jag trycket igen eller ska jag stänga den gråa ventilen nu?
Du kan stänga den nu. Det lilla som läcker där påverkar inte trycket så snabbt om du har expansionen rätt dvs luft i rätt mängd i kärlet. Du kanske ska börja där annars kan det vara någon annan läcka också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.