Hej!

Som rubriken säger så har jag problem med ett läckande vattenutkast av märke fm-mattsson. För någon morgon sen när jag kom ut rann det vatten ur det, jag stängde av vattnet och öppnade kranen, tog ut spindeln och så vidare, men kunde inte hitta felet. Jag har justerat avståndet på den grå, trearmade brickan som sitter runt kopparröret, men det hjälpte inte. Har kollat sprängskissar och allt ska vara monterat rätt.

Det enda som skiljer mot monteringsanvisningarna är den vita runda brickan/packningen som syns i bild 1. Delen med fjädern längst ut på spindeln är knappt en månad gammal, så bör ju inte vara den som strular heller..

Någon som har en idé vad det kan vara so strular? Supertacksam för all hjälp! Demonterade delar av ett FM Mattsson vattenutkast inklusive kopparrör och svart fjädrande spindel på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande FM Mattsson vattenutkast monterat på en röd vägg med synlig vit bricka och grå trearmad bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterade delar av ett FM Mattsson vattenutkast inklusive kopparrör och svart fjädrande spindel på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckande FM Mattsson vattenutkast monterat på en röd vägg med synlig vit bricka och grå trearmad bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en vattenkran, inklusive ett kopparrör med en grå bricka och en demonterad vattenkran med fjäder, ligger på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Du har för lång insats i utkastaren så den ej stänger ordentligt. Eller så är käglan sliten.
Om du har behövt skruva igen den hårt för att vattnet skall stängas kan gummit i krankäglan slitits så den ej blir tät.
Detta kan hända omgående om spindeln är för lång och efter ett par användningar så blir det otätt
 
  • Gilla
Karl Pedal och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Du har för lång insats i utkastaren så den ej stänger ordentligt. Eller så är käglan sliten.
Om du har behövt skruva igen den hårt för att vattnet skall stängas kan gummit i krankäglan slitits så den ej blir tät.
Detta kan hända omgående om spindeln är för lång och efter ett par användningar så blir det otätt
Okej! Det är inte jag själv som monterat den från början, men enligt monteringsanvisningarna ska det vara 4 cm från änden av insatsen till mynningen av själva utkastet, vilket det är.

Däremot stämmer det som du säger, jag har nog behövt dra åt den för hårt nån gång, så det låter ju rimligt.. bör jag kapa spindeln något, och byta gummit/hela krankäglan?
 
O
Näe stämmer måtten enligt beskrivningen för produkten så då är det nog bara käglan som behöver bytas. Saker kan gå sönder även om det är rätt monterat. Men börja med att byta kägla kostar kanske 30kr.
 
  • Gilla
Karl Pedal
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Näe stämmer måtten enligt beskrivningen för produkten så då är det nog bara käglan som behöver bytas. Saker kan gå sönder även om det är rätt monterat. Men börja med att byta kägla kostar kanske 30kr.
Då testar jag det till att börja med! Tack ska du ha. Återkommer med resultat
 
Utkastaren är väl själv dränerande så det rinner alltid lite vatten efter man stängt den, felet många gör då är att dra till den lite extra vilket resulterar i att man skadar käglan och läckaget är ett faktum.
 
Bytte käglan idag, men utkastet läcker fortfarande som ett såll.. kan det vara delen på bilden som har gjort sitt? Tänker gummipackningarna eller så.. Närbild på en sliten gummipackning och metallkägla som kan vara källan till en vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade felet, en bricka som tidigare ägare måste ha satt dit. Slarv av mig, men tacksam för alla svar och hjälp!
 
Testar att bumpa denna tråden då jag stött på EXAKT samma problem igen, med samma utkast.. en morgon stod det plötsligt och läckte. Inget är trasigt utan allt är intakt. Någon som har en idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.