Har ett hus som är byggt 1973 där vattnet i golvbrunnen av gjutjärn försvinner.
Det går i ca 7 dl vatten när man fyller i vatten i låset och denna vattenmängd försvinner på ca ett dygn.
Vid läggningen av klinker för ca 20 år sedan byttes aldrig låset ut utan det är originallåset som sitter där.
Har uppmärksammat detta tidigare men trodde att det då berodde på att badkaret användes väldigt sällan framförallt under sommartid men då kan läckaget/avdunstningen inte varit i den häraden som det är nu.
Finns det något sätt att laga denna läcka utan att bila upp golvet och byta ut låset.
Just nu håller komunen på att byta ut stamledningarna på min gata och det verkar vara ett visst
luft övertryck i avloppet så det sprids en hel del lukt när vattnet är borta ur låset.
Brukar det vara övertryck i avloppet ?
Har sett modernare badrum som helt saknar ett öppet vattenlås men då sitter det kanske osynligt under badkaret eller är integrerat i avloppsledningen som i ett tvättställ.
 
  • Golvavlopp med rost och smuts, blå kakel, vit rördel, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först behöver du fastställa om vattnet läcker ut ur brunnen (alltså att den är otät) eller om det sugs ut genom avloppet. I det senare fallet är det dålig luftning och/eller begynnande stopp i avloppsanläggningen. Kolla om vattnet i brunnen kommer i rörelse när du t ex spolar i toalettstolen. Det tyder på stopp eller dålig luftning.

Hål i brunnen kan vara svårt att hitta men du kan prova. Töm den på vatten och rengör ordentligt och leta efter sprickor eller partier med djup rost. Det går att laga temporärt (kan hålla många år) med kemisk metall, men vet inte vad försäkringsbolag tycker. För en brunn i betongplatta på bottenvåning/källare kan du chansa mer än om den ligger högre upp i huset.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Kollade vad som hände när jag spolade i toaletten som står 1,3 meter bort. Såg endast en ytterst liten rörelse på vattenytan i låset så dålig luftning begynnande stopp borde det kanske inte vara. När jag tog loss gallret för två dar sedan så var låset helt tomt och botten på koppen var torr så det tyder ju på att vattnet inte sugs ut utan vattnet läcker bort och låset torkar. Badrummet ligger på bottenvåningen i ett hus på betongplatta så jag skall torka ut vattnet och kolla efter sprickor och göra ett försök med kemisk metall. Får väl försöka hindra luftströmmen från avloppet med en uppblåsbar ballong eller något annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.