Hej!
Jag är totalt okunnig så jag ber om ursäkt för den knapphändiga beskrivningen :/
En rörmokare var här för några månder sedan och bytte ut ett vattenlås (med tillhörande delar) till ett handfat. Det var ett vattenlås från Faluplast som monterades dit. Häromdagen började det läcka. Det är den inringade skarven som läcker.
Röret till vänster verkar vara kapat rakt av...eller det finns åtminstone inget "stopp" som gör att inte röret bara glider ut "muttern" som man skruvar fast mot vattenlåset.

Vad har hänt? Saknas någon grej? Ska jag ta hit en rörmokare igen eller går det att fixa på något enkelt sätt?
 
  • Inringad skarv på vattenlås under handfat där rör ansluter, visar tecken på läckage, med rör som ser kapat ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C Ceta77 skrev:
Hej!
Jag är totalt okunnig så jag ber om ursäkt för den knapphändiga beskrivningen :/
En rörmokare var här för några månder sedan och bytte ut ett vattenlås (med tillhörande delar) till ett handfat. Det var ett vattenlås från Faluplast som monterades dit. Häromdagen började det läcka. Det är den inringade skarven som läcker.
Röret till vänster verkar vara kapat rakt av...eller det finns åtminstone inget "stopp" som gör att inte röret bara glider ut "muttern" som man skruvar fast mot vattenlåset.

Vad har hänt? Saknas någon grej? Ska jag ta hit en rörmokare igen eller går det att fixa på något enkelt sätt?
Det brukar sitta en konformad packning på röret som är kapat rakt av. Den håller fast muttern så den inte glider av. Den kan vara intryckt i den delen som sitter fast på diskbänken.
 
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
C Ceta77 skrev:
Hej!
Jag är totalt okunnig så jag ber om ursäkt för den knapphändiga beskrivningen :/
En rörmokare var här för några månder sedan och bytte ut ett vattenlås (med tillhörande delar) till ett handfat. Det var ett vattenlås från Faluplast som monterades dit. Häromdagen började det läcka. Det är den inringade skarven som läcker.
Röret till vänster verkar vara kapat rakt av...eller det finns åtminstone inget "stopp" som gör att inte röret bara glider ut "muttern" som man skruvar fast mot vattenlåset.

Vad har hänt? Saknas någon grej? Ska jag ta hit en rörmokare igen eller går det att fixa på något enkelt sätt?
Är det inte bättre att lägga till en flänsövergång?
 
  • Grå plastflänsövergång på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
Tusen tack för svar!
Jag ska kolla efter den koniska packningen! Om det inte funkar så får det kanske bli en sån där flänsövergång.
Nu vet jag i alla fall vad jag ska titta efter/ fråga efter i byggvaruhandeln!
 
  • Gilla
Ceta77
  • Laddar…
Nu har det löst sig! När jag fick förklarat hur skarven var "uppbyggd" så vågade jag trycka in röret längre. Då fungerade den koniska packningen (som var inbyggd i muttern).
Detta besparade mig både tid o pengar och gav mig och familjen ett fungerande handfat igen!
TACK FÖR ATT NI TOG ER TID ATT SVARA!!!
 
  • Gilla
  • Älska
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.