Hej,

Upptäckte att det läckte vatten under diskhon. Han som installerade vattenlåset har förmodligen öppnat upp fel anslutning (den är ca 20mm i diameter) när han skulle koppla på diskmaskinen, och därefter försökt täta detta. Nu har det gått upp och börjat läcka. Finns det någon bra lösning för att täta detta, någon plastplugg eller ska man gå på med t.ex. silikon och försöka täta det igen?
 
Jajjemän - Klart att det finns! Plugg till bräddavlopp 19mm.
Finns på Tex Bauhaus
 
slacker slacker skrev:
Jajjemän - Klart att det finns! Plugg till bräddavlopp 19mm.
Finns på Tex Bauhaus
Är det bara att trycka dit så ska det sitta som en smäck?

Har letat som en galning, att det kunde vara så enkelt. Väldigt tacksam:)!
 
K KrösusSorken skrev:
Är det bara att trycka dit så ska det sitta som en smäck?

Har letat som en galning, att det kunde vara så enkelt. Väldigt tacksam:)!
Inte använt någon personligen men sett att dem följt med på något vattenlås jag monterat.
Så jag antar att det bara är att trycka på, det måste ju finnas någon lösning att plugga bräddavlopp om man väljer att byta diskho eller ta bort diskmaskin utan att behövs byta hela vattenlåset tänker jag.
Fast det är klart, det finns ju alltid versioner av vattenlås så om den verkligen passar på samtliga låter jag vara osagt.
Nästa steg är väl att byta ut hela vattenlåset som inte kostar en förmögenhet, tex lillviken från IKEA för två hoar för 250kr.

Finns även denna från Hornbach för 19 sek där det tydligt framgår att den är för Jafo och just diskmaskinsanslutning "Propp för proppning av diskmaskinsanslutning. Ø 17 mm, höjd 25 mm."
 
slacker slacker skrev:
Inte använt någon personligen men sett att dem följt med på något vattenlås jag monterat.
Så jag antar att det bara är att trycka på, det måste ju finnas någon lösning att plugga bräddavlopp om man väljer att byta diskho eller ta bort diskmaskin utan att behövs byta hela vattenlåset tänker jag.
Fast det är klart, det finns ju alltid versioner av vattenlås så om den verkligen passar på samtliga låter jag vara osagt.
Nästa steg är väl att byta ut hela vattenlåset som inte kostar en förmögenhet, tex lillviken från IKEA för två hoar för 250kr.

Finns även denna från Hornbach för 19 sek.
slacker slacker skrev:
Inte använt någon personligen men sett att dem följt med på något vattenlås jag monterat.
Så jag antar att det bara är att trycka på, det måste ju finnas någon lösning att plugga bräddavlopp om man väljer att byta diskho eller ta bort diskmaskin utan att behövs byta hela vattenlåset tänker jag.
Fast det är klart, det finns ju alltid versioner av vattenlås så om den verkligen passar på samtliga låter jag vara osagt.
Nästa steg är väl att byta ut hela vattenlåset som inte kostar en förmögenhet, tex lillviken från IKEA för två hoar för 250kr.

Finns även denna från Hornbach för 19 sek.
Jag förstår. Vet inte exakt fabrikat på vattenlåset men liknar de som heter decosteel / prevex när man googlar.

Du skulle inte rekommendera att man tätar med t.ex. silikon eller något sådant?
 
K KrösusSorken skrev:
Jag förstår. Vet inte exakt fabrikat på vattenlåset men liknar de som heter decosteel / prevex när man googlar.

Du skulle inte rekommendera att man tätar med t.ex. silikon eller något sådant?
Visst kan man alltid försöka med någon silikonbaserad produkt om man vill.
Personligen skulle jag plugga ordentligt eller byta vattenlåset helt med tanke på den låga investeringskostnaden - Mest för att sova bättre om natten och veta att det inte droppar nått i köket....

Men valet är ditt helt klart! Har du lite Sille hemma och tror att det kommer att hålla tätt - kör på!
 
  • Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Visst kan man alltid försöka med någon silikonbaserad produkt om man vill.
Personligen skulle jag plugga ordentligt eller byta vattenlåset helt med tanke på den låga investeringskostnaden - Mest för att sova bättre om natten och veta att det inte droppar nått i köket....

Men valet är ditt helt klart! Har du lite Sille hemma och tror att det kommer att hålla tätt - kör på!
Håller med dig. Bästa vore att få ordning på det så man slipper tänka på det. Får bara se om det går att hitta något som stämmer överrens med vattenlåset.
Rörsystem under handfat med vattenlås och anslutna flexibla slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av en avloppsanläggning under en handfat med synliga rör och vattenlås i behov av underhåll och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är anslutningen till bräddavloppen så den första proppen från Bauhaus bör vara rätt. Nu är det ju en massa silikon där redan men ändå osäkert på hur det sitter fast på plasten över tid, silikon fäster inte så bra på den typen av plast - Så det är nog därför det läcker lite för dig nu... Ny silikon kanske flyttar problematiken längre fram i tiden men är ingen långvarig lösning tyvärr.
 
  • Gilla
KrösusSorken och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Det där är anslutningen till bräddavloppen så den första proppen från Bauhaus bör vara rätt. Nu är det ju en massa silikon där redan men ändå osäkert på hur det sitter fast på plasten över tid, silikon fäster inte så bra på den typen av plast - Så det är nog därför det läcker lite för dig nu... Ny silikon kanske flyttar problematiken längre fram i tiden men är ingen långvarig lösning tyvärr.
Tack, då ska jag försöka åtgärda det. Väldigt tacksam du tog dig tid att titta på det:).
 
Ringde en firma som men han tyckte jag kunde göra det jobbet själv. Och egentligen är det väl bara en del som behöver bytas, men att hitta rätt del känns inte helt lätt om man söker runt. Vem har bäst sortiment gällande sådant här?
VVS-installation under diskho med markerad del som möjligen behöver bytas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
För att hitta rätt del så måste du nog veta vilken tillverkare det är på vattenlåset samt att dom då skall erbjuda reservdelar.

Då anser jag att det är bättre att byta allt.
Fel del, tillverkare eller med tvivelaktig passform så skapar du bara fler problem för dig själv.
 
  • Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.