Hej, har en 8 år gammal varmvattenberedare (Nibe Compact 300 cu), som har börjat droppa. Det kommer cirka 5dl vatten på ett dygn. Tvingades stänga av den eftersom den triggade husets jordfelsbrytare.

Undrar om det är lika bra att köpa en ny på en gång eller att få hit en tekniker. Pratade med Nibe och fick tips på en firma som dom arbetar med. Men firman vill ha 2900kr! för att komma och felsöka.

Kan panelen utifrån bilderna jag bifogar ana vad felet kan vara och om det ens verkar gå att reparera. Typ sprucken svetsfog eller liknande?

På bilderna kan man se på rosten hur vattnet har runnit och hur den grå skyddskåpan satt innan muttern till denna lossades.
 
  • Hand håller en hink under öppen diskbänk; varningsetiketter synliga, rörsystem och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar, ventiler och en elektrisk enhet inne i ett tekniskt utrymme eller skåp. Oredig bild, installationsarbeten kan pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under diskbänk, vattenmätare, rör, avstängningsventiler, etiketter för säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bara sprätta/skära isoleringen ( finns inga vitala delar där ) och se var det rinner, kommer det mellan isolering och tanken så är den säkert läck i en svets längre upp. Sorgligt men är en klassiker på en del fabrikat VVB. Svetsporer som rostar igenom, när du kollat var det rinner så ring för kul skull NIBE och taka med dom,8 år är ingen ålder på en VVB, kanske du får rabatt på en ny som goddwill. Framhåll då lite surt, ska inte en VVB av märkesfabrikat hålla längre.

EDIT bäst är om det är ett håll på sidan, då är det materielfel. Men svårt att se utan att klä av hela.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara sprätta/skära isoleringen ( finns inga vitala delar där ) och se var det rinner, kommer det mellan isolering och tanken så är den säkert läck i en svets längre upp. Sorgligt men är en klassiker på en del fabrikat VVB. Svetsporer som rostar igenom, när du kollat var det rinner så ring för kul skull NIBE och taka med dom,8 år är ingen ålder på en VVB, kanske du får rabatt på en ny som goddwill. Framhåll då lite surt, ska inte en VVB av märkesfabrikat hålla längre.

EDIT bäst är om det är ett håll på sidan, då är det materielfel. Men svårt att se utan att klä av hela.
Hände mig också med samma fabrikat och vid samma ålder. Fick en del på hemförsäkringen vid byte. Min sprack fullständigt. Det största problemet var (=är) att den hänger i taket pga platsbrist vilket innebär att den måste monteras av fyra kraftfulla armar.
 
yonna yonna skrev:
Hände mig också med samma fabrikat och vid samma ålder. Fick en del på hemförsäkringen vid byte. Min sprack fullständigt. Det största problemet var (=är) att den hänger i taket pga platsbrist vilket innebär att den måste monteras av fyra kraftfulla armar.
Ursäkta, inte hänger en 300 i taket, det är ca 350 kg, det är nog kanske en 100 som hänger i tak, men har ingen betydelse, den gick sin väg och slutet gott
 
B
J jonaserik skrev:
Ursäkta, inte hänger en 300 i taket, det är ca 350 kg, det är nog kanske en 100 som hänger i tak, men har ingen betydelse, den gick sin väg och slutet gott
Samma fabrikat. Inte nödvändigtvis samma modell...
 
J jonaserik skrev:
Ursäkta, inte hänger en 300 i taket, det är ca 350 kg, det är nog kanske en 100 som hänger i tak, men har ingen betydelse, den gick sin väg och slutet gott
Jag har 55 l. Funkar ypperligt även när familjen helgbesöker mig. 10 minuter mellan duscharna planeras lätt efter det mycket frekventa bastandet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Då det är en NIBE cu bör det vara en beredare med kopparkärl - bultarna i bilden som det droppar vatten om - är dessa för värme-elementet?.

Har du tur så är det packningen och kanske elementet som läcker men inte själva beredar-tanken. Har du känt på muttrarna om de verka dragna eller sitter nära lösa (slå av strömmen till beredaren innan dessa övningar) ??
 
Om man tittar riktigt noga så sitter det in droppe på isoleringen till vänster och ingen droppe vid elanslutningarna som det som är normalt när en patron börjar läcka normalt. som jag skrev, skär bort isoleringen och se var det droppar. Sällsynt att packningen på beredaren mellan patron och tank börjar läcka.
 
Som jonaserik säger droppar det från isoleringen, med det är också droppar vid bultarna. Har också upptäckt att det droppar vid den vita ramen (precis till höger om det blåa strecket på bilden nedan.)

Har inte skurit upp isoleringen, men det verkar luta åt att det är läge att skippa den dyra felsökningen och ställa in sig på att köpa en ny?

Inomhus VVS-installation, isolering, mässingsventil och rördelar, blå markör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
när du tittar efter en ny - försök få fram vattenprov så att det kan rekommenderas rätt material i tank för nästa beredare.

dessa finns ofta i 3 varianter, koppar, emaljerat (och med offeranod i sig som skall bytas då och då) och rostfritt - det finns ingen beredare som klarar alla typer av vattensorter utan dessa har sina användningsområden beroende på vattenkvalitet beroende av pH-värde, mängd salt i vattnet etc.

Att din gått hål efter 8 år trots koppartank kan ha att göra med att vattenkvaliten inte är kompatibel med kopparmaterialet i längden.
 
X xxargs skrev:
när du tittar efter en ny - försök få fram vattenprov så att det kan rekommenderas rätt material i tank för nästa beredare.

dessa finns ofta i 3 varianter, koppar, emaljerat (och med offeranod i sig som skall bytas då och då) och rostfritt - det finns ingen beredare som klarar alla typer av vattensorter utan dessa har sina användningsområden beroende på vattenkvalitet beroende av pH-värde, mängd salt i vattnet etc.

Att din gått hål efter 8 år trots koppartank kan ha att göra med att vattenkvaliten inte är kompatibel med kopparmaterialet i längden.
yonna yonna skrev:
Hände mig också med samma fabrikat och vid samma ålder. Fick en del på hemförsäkringen vid byte. Min sprack fullständigt. Det största problemet var (=är) att den hänger i taket pga platsbrist vilket innebär att den måste monteras av fyra kraftfulla armar.
Det hände med min Nibe Cu 100 i helgen, det är någonstans högre upp under isoleringen det läcker och kommer på flera ställen undertill.
Ska ringa Nibe i morgon, lite surt eftersom den bara är 4 år gammal och garantin är tre år - sorry för den skakiga videon - hade en spegel under för att inte få vatten på mobilen
/Mats
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hej, hade hit en Nibe-tekniker som snabbt konstaterade att varmvattenberedaren läckte uppe i tanken eftersom det kom vattendroppar en bit upp från frigoliten. Antagligen någon svetsfog gått sönder. Blev till att installera en ny.

Valde en med koppar igen efter eftersom nästan alla hushåll i närområdet har det utan att ha haft problem, misstänker att den jag hade som sprang läck var lite av ett måndagsexemplar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Norschan skrev:
Hej, hade hit en Nibe-tekniker som snabbt konstaterade att varmvattenberedaren läckte uppe i tanken eftersom det kom vattendroppar en bit upp från frigoliten. Antagligen någon svetsfog gått sönder. Blev till att installera en ny.

Valde en med koppar igen efter eftersom nästan alla hushåll i närområdet har det utan att ha haft problem, misstänker att den jag hade som sprang läck var lite av ett måndagsexemplar.
Låter väldigt lika, får se vad Nibe teknikern säger. För drygt ett år sen klantade VA leverantören till det och skickade ut för högt vattentryck i vårt lokala nät - jag hade tur och inget brast den gången men säkerhetsventilen gick som en hackspett på VVB:n. Hade den tagit skada då borde det ha märkts tidigare- ska den bytas blir nog en med koppar igen.
 
Om säken löste på vattnet, så måste det ha varit mer än 9 bar, som är normat för en sådan på inkommande. VVB i sig själv klarar 10 bar och rören ut ska klara det med, men man vet aldrig vad som kan var, en dålig koppling eller så. Värmesystemet ska klara 3 bar annars normalt tryck mellan 0,8 - 1,2 bar.
 
J jonaserik skrev:
Om säken löste på vattnet, så måste det ha varit mer än 9 bar, som är normat för en sådan på inkommande. VVB i sig själv klarar 10 bar och rören ut ska klara det med, men man vet aldrig vad som kan var, en dålig koppling eller så. Värmesystemet ska klara 3 bar annars normalt tryck mellan 0,8 - 1,2 bar.
Ryktet säger att det var 12 bar som gick ut, några grannar hade otur med rörkopplingar som brast och fick översvämning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.