Halloj,
Har lite bekymmer med en vattenutkastare, en Vårgårda av lite äldre modell med 22mm rör. Den vill inte riktigt hålla tätt när man stänger av den. Troligen delvis mitt eget fel för att jag nog drog åt för hårt första sommaren som husägare eftersom jag var lite obekant med dräneringsfunktionen..

Hur som haver så tror jag mig ha lyckats lista ut att spindelförlängaren är samma som nyare gustavsberg men
man får byta ut 2 plastdistanser samt själva käglan, och dessa verkar ingå i kitet man köper? Har någon reparerat en liknande utkastare och kan bekräfta? :)

https://www.vvsobygg.se/spindelforlangning-vaggtjocklek-max-400-mm-gustavsberg-vattenutkastare.html

Gällande längden på spindeln så antar att jag kan använda den befintliga delen som mall om den nya måste kapas. Men kruxet är att själva fyrkantsfattningen i kranen sticker ut lite väl lite om man jämför med utkastaren på andra sidan kåken. Hur funkar det, kan jag lägga på säg 5mm på nya spindeln och på så vis få greppet att hamna längre ut?

Utkastaren med blå anslutning är den som trilskas, den med orangea funkar som den ska, men utsticket på
spindeln ser mer korrekt ut där? Äldre vattenutkastare med blå anslutning och rostfläckar på väggfästets stänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en äldre Vårgårda vattenutkastare med delvis demonterad spindelförlängare mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


All feedback är välkommen!
 
Övervägde ett tag att skaffa en ny Gustavsberg men röret och anslutningen på insidan av gamla utkastaren är isolerat och övertapetserat av förra ägaren. Dessutom annan hålbild på nya utkastare så lutar återigen åt att renovera den gamla. Ventilöverstycket läcker också lite så byter jag de + spindelförlängaren så blir de ju praktiskt taget en helt ny kran.. ;) Kostnaden går i princip jämnt upp.
 
X
Hur gick det?
 
Det gick skapligt. Bytte både spindeln och överstycket och det funkade perfekt fram till i våras då överstycket återigen börjat droppa när vattnet är på.

Får plocka isär igen vid tillfälle och kika om någon av o-ringarna har blivit dålig.
 
X
Hur ser käglan ut på denna modell? Försöker hitta en passande men är lite osäker.
Inuti sedan, vad mer kan behöva bytas vad du vet? Käglan och o-ring kring ventilöverstycket? I en sats jag hittat finns det två O-ringar, en större och en mindre.
 
X Xanthopteryx skrev:
Hur ser käglan ut på denna modell? Försöker hitta en passande men är lite osäker.
Inuti sedan, vad mer kan behöva bytas vad du vet? Käglan och o-ring kring ventilöverstycket? I en sats jag hittat finns det två O-ringar, en större och en mindre.
Vill minnas att det var denna jag köpte: https://www.vvsobadrum.se/reservdel...kastare/gustavsberg-spindelforlangning-400-mm Det var den större käglan som användes.

Finns inte så mycket inuti själva kranen utom de två o-ringarna. Eftersom att min kran börjat läcka igen så funderar jag på att byta ut dessa mot dito i EPDM-gummi från Kullagret.com.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.