Köparen av huset sedan 1½ år tillbaka meddelar oss att det läcker i utanpåliggande rör i badrummet. Rördragningarna är gjorda av oss själva när vi gjorde om badrummet för 5 år sedan. Allt är utanpåliggande och gjort i rostfritt/blanka rör.
Har vi nått ansvar mot detta synliga fel? Han vill att vi fixar detta...

Hälsningar Freja
(som inte blir av med husköparen... :wow: )
 
Redigerat av moderator:
Be dom fara och flyga.
Vad händer bästa gång något går sönder? Ska dom kräva er på en ny spis bär den pajjar om 15 år? :)

Ge dom inget alls. Det kan ni omöjligt ha någon skyldighet till att göra.
 
Läcker det i en klämringskoppling så är det ju bara att ta två skiftnycklar och dra åt lite försiktigt, kan knappast räknas som ditt ansvar. Dessutom kan de ju själva ha orsakat läckan genom att rubba rören tex vid städning eller barns lek.
 
O
Det känns som han vilja hur mycket som helst,... men hälsa honom att hans vilja sitter i talltopparna...:p
Svårt att se att det skulle vara ditt ansvar... läckande rör har jag svårt att se som dolt fel... Men... försäkerhetens skull...
Ni gjorde inga "fulkopplingar" inne i väggar eller tak utan att sätta dit inspektionslucka?
 
Inspektion av VVS-systemet ingår i köparens undersökningsplikt, och att en klämring läcker är ju ett helt normalt fel och alltså inte något som kan vara ett dolt fel.

Ge dem fingret på ett vänligt sätt. Annars lär ni få komma dit och klippa gräset i sommar när han märker att det har vuxit.
 
Nästa gång en kund gnäller så ska jag be dom fara och flyga, alternativet ge dem fingret.

Hoppas kunderna är pelpet eller Matcan!

On topic så anser jag inte att ni ska ha något ansvar för detta. Får hänvisa till samma tycke som possum77.
 
Vadå?
Tycker du att köparens krav ens är lite rimligt?
Tänk på att dom köpt av en privatperson och inte av någon som har som yrke att leverera en tjänst/vara. Vore skillnad om dom gjorde anspråk mot en näringsidkare, men även i det fallet är dom snett ute. Hade det varit samma dag som tillträdet så hade dom kunnat begära att få det fixat. Nu har dom antagligen orsakat det själva alternativt haft otur men det har inte läckt på ett och ett halvt år så jag har svårt att de att säljaren har något ansvar i detta
Förklara gärna hur du tänker för jag fattar inte.
 
Kanske tolka ditt inlägg lite fel ser jag nu.

Skälvklart ska man inte be dom fara och flyga på ett itrevligt sätt, men det ska vara tydligt och bestämt
 
Köparen kanske tror att han fortfarande bor i en hyresrätt.....
 
Det är väl bara att förklara för nuvarande ägare att han äger alla problem som uppstår, efter den dag han tog huset i besittning. Om han tror att du är hans fastighetsskötare så förklara att sådant finns bara i hyresrätter inte i friköpta hus. Vad du en gör så skall du veta att om du hjälper honom så blir du aldrig kvitt den personen. Och som sagts tusen och åter tusen gånger dolda fel är mycket sällsynta det är oftast, ja nästan alltid dålig besiktning inför övertagandet som gör att folk börjar gagga om dolda fel.
 
Hej på er och tack alla för svar.

Nej, inga fulkopplingar dolda i väggen. Kopparrören är kvar under handfatet och vi drog nytt därifrån, kromade, just med den tanken i huvudet.
Huset är även besiktigat innan/ i samband med försäljning utan några anmärkningar på vår kostnad. (Hoppades på bättre budgivning, därför valde vi det)
Det har varit lite smågrejer på vägen, men som vi har fixat för "good will", men märker nu att vi börjar bli utnyttjade istället. Inget av det som har varit uppe är något vi har måtte fixa, men man försöker ju att inte bli ovän in i det längste.
Så...då får man bara mana upp sig och ta den diskussionen med. :confused:
 
O
Tja ger man dom fingret så tar dom hela armen :) Jobbigt när dom i vår upptäcker att det är nått fel på rabatten utanför huset... det börjar komma konstiga gula och röda blad:p

Som sagt var... Det börjar bli dags att sätta ner foten...
Personligen skulle jag aldrig varit så snäll.... skulle sagt direkt "sii jaa in kårt"
 
Det har hållit i 6 1/2 år, hade lika gärna kunnat fungera i 25 år till. Det fixar de själv, att de bjuder en kompis på kaffe eller ringer akut till rörmokaren.

Det är tråkigt men det händer saker i ett hus som man måste fixa.

Att försöka skuldbelägga tidigare ägare är skamligt, som de gör när de ber er fixa det. Gör världen en tjänst och förklara det...
 
Svaret på frågan är enkelt: Det är fastighetsägarens ansvar.

Enda undantaget är dolda fel, men det där kan ju omöjligen räknas som ett dolt fel.
 
Man kan ju iofs spekulera i om det kanske saknas stödhyllsor i kopplingarna, det kan ge läckage just såhär efter några år. Det kanske ev. skulle gå att få till dolt fel. Problemet om hyllsor saknas och om det är mjuka kromade rör (finns både mjuka, hårda och halvhårda) så deformeras röret sakta men säkert i kopplingen, och då börjar det läcka efter en lägre tid.

Men jag skulle inte betala frivilligt om jag var säljare,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.