Akut problem! På min värmepanna (el), intill shunten, finns en fjäderbelastad säkerhetsventil som man kan använda för att tömma radiatorkretsen, den funkar väl även som övertrycksventil tror jag. Men sen i helgen håller inte fanstyget tätt, utan släpper igenom en stadig rännil (ungefär 1 dl på en kvart). Jag kan ju inte hålla på och fylla på systemet flera gångerom dagen, utan ventilen måste fixas på något sätt

Men hur? Hur krångligt är detta? Jag antar att man bara behöver stänga av pannan, tömma systemet på vatten och byta, och så fylla på med vatten igen och slå på pannan (och ev. lufta radiatorena förstås). Eller är det läge att ringa rörmokaren (som väl inte har tid förrän om ett par veckor).

Edit: En sån här är det jag behöver: http://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-22-1-5/?select=true
 
  • ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Trist! Har du försökt att "ricka" den fram-och-tillbaka? Kanske ngn beläggning kan lossna. Jag gjorde detta och då "tätnade" den. Dock blev det till slut så att jag bytte. och ja - det blir till att tömma systemet.
 
Jodå, jag har försökt både vrida den (den går runt runt och kan stanna i tre lägen per varv), och även dragit den ut (då den också släpper ut vatten), för att försöka spola igenom om det är något smuts som gör att den inte sluter tätt, men det blir om möjligt bara värre läckage ju mer jag provar...
 
Känner igen det. Inte kul kl 21 på kvällen. Som jag ser det är det bara att byta. Tar ngn timme.
 
Det blir väl det. Men eftersom jag har kulventiler både på stigare och returledning intill pannan, så gissar jag att jag kan stänga dessa och inte behöva tömma ur HELA radiatorsystemet när jag byter, utan bara närmast pannan?
 
Lyllo. Då blir det inte så blött som här (1 1/4 tums rör i två våningar+ett antal element). Lycka till.
 
Ventilen läcker väl ut i skvallerröret? Du kan väl sätta den nya i serie med den läckande tills du nån gång får lust att tömma systemet. Den fungerar ändå som ö-trycksventil.
 
Inte om man får tro min lokala VVS-handlare. Det visade sig att vad jag behöver är en säkerhetsventil 1,5 bar med ingång R20 invändig(!) gänga och utgång 22 klämring. Det fanns inte att uppbringa i hela stan (VVS-handlaren var snäll nog att kolla i sitt datasystem hos sina grossister . men varken Dahl, Ahlsells eller Onninen hade någon sådan på lager. Bara R20 utvändig ingång. Jag framförde då idén att sätta på en bussning på ingången så att det blir en utvändig, men enligt VVS-killen så skulle man ta en risk då ventilen isåfall hamnade ca 2 cm längre in och inte skulle reagera vid samma tryck. Låter tveksamt i mina lekmannaöron, hur stor kan tryckskillnaden bli på 2 cm extra ledning liksom??? Men jag har inte kunskapen att argumentera med VVS-experter.

Nu har jag iaf beställt en på nätet (inte heller Rinkaby eller Sigro för denna specialventil, men hittade en till slut på vvshandel.se. Hoppas nu bara att den inte är restnoterad....

Just nu har jag nästan lust att bara koppla på en vanlig kulventil i änden av skvallerröret, bara för att hålla vattnet kvar i pannan...
Ingen i stockholmstrakten som bara råkar ha en RSK 5005305 liggande???
 
P
Släpp övertrycket sen kan snabb byta utan att tömma systemet.
 
b8q skrev:
Inte om man får tro min lokala VVS-handlare. Det visade sig att vad jag behöver är en säkerhetsventil 1,5 bar med ingång R20 invändig(!) gänga och utgång 22 klämring. Det fanns inte att uppbringa i hela stan (VVS-handlaren var snäll nog att kolla i sitt datasystem hos sina grossister . men varken Dahl, Ahlsells eller Onninen hade någon sådan på lager. Bara R20 utvändig ingång. Jag framförde då idén att sätta på en bussning på ingången så att det blir en utvändig, men enligt VVS-killen så skulle man ta en risk då ventilen isåfall hamnade ca 2 cm längre in och inte skulle reagera vid samma tryck. Låter tveksamt i mina lekmannaöron, hur stor kan tryckskillnaden bli på 2 cm extra ledning liksom??? Men jag har inte kunskapen att argumentera med VVS-experter.

Nu har jag iaf beställt en på nätet (inte heller Rinkaby eller Sigro för denna specialventil, men hittade en till slut på vvshandel.se. Hoppas nu bara att den inte är restnoterad....

Just nu har jag nästan lust att bara koppla på en vanlig kulventil i änden av skvallerröret, bara för att hålla vattnet kvar i pannan...
Ingen i stockholmstrakten som bara råkar ha en RSK 5005305 liggande???
2 cm längre in??? Längre in i vad?

http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...ryId=21491&topCategoryId=&parent_category_rn=

http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...ryId=21495&topCategoryId=&parent_category_rn=

Sen lina i en 22xR20 klämringövergång.
 
Jo, om man satte en skarvmuff, typ http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-muff-20/?select=true för att få till en invändig R20-gänga på inloppet, så skulle själva ventilen hamna ytterligare 2 cm längre bort från alla övriga anslutningar och grejor (se mitt foto i första inlägget, ventilen skulle alltså hamna ca 2 cm neråt-vänster-närmare kameran än nu). Och enligt VVS-killen så skulle detta alltså inte vara så lyckat.

Dina länkade tips funkar förstås också, men om jag nu ändå ska beställa på nätet så är det ju lika bra att få en RSK 5005305 på en gång, utan att behöva lina på några övergångar. Dessutom är det lite ont om plats, så jag är tveksam om en extra övergång får plats.
 
Redigerat:
b8q skrev:
Han är inte en expert. Han gissade nog bara..

Det spelar ingen som helst roll om du gör som du tänkte, frågan är väl hur han tänkte?
 
ichgary skrev:
Han är inte en expert. Han gissade nog bara..

Det spelar ingen som helst roll om du gör som du tänkte, frågan är väl hur han tänkte?
Ja, i och med att han avrådde mig så fick han ju inte sälja något till mig.
 
b8q skrev:
Jo, om man satte en skarvmuff, typ [länk] för att få till en invändig R20-gänga på inloppet, så skulle själva ventilen hamna ytterligare 2 cm längre bort från alla övriga anslutningar och grejor (se mitt foto i första inlägget, ventilen skulle alltså hamna ca 2 cm neråt-vänster-närmare kameran än nu). Och enligt VVS-killen så skulle detta alltså inte vara så lyckat.

Dina länkade tips funkar förstås också, men om jag nu ändå ska beställa på nätet så är det ju lika bra att få en RSK 5005305 på en gång, utan att behöva lina på några övergångar. Dessutom är det lite ont om plats, så jag är tveksam om en extra övergång får plats.
Hur tänkte han undrar jag.. Det är ju samma tryck i hela systemet och SÄV:en öppnar när det överstiget 1.5BAR oavsett var den sitter. Enda regeln, eller det är faktiskt lagbrott, är att en SÄV får aldrig ha en avstängning mellan sig och producenten (Pannan).

Nej för fan, det hade gått med en sådan skarvmuff. Ta svart, de är billigare ;)
 
Du har säkert rätt, jag tyckte också att det borde vara i princip samma tryck i hela systemet. Men men, är det något man lär sig här så är det ju att vad hantverkarna och servicekillarna säger behöver inte vara rätt, ofta är de egna lösningarna minst lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.