Hej!

Jag har tagit bort gulnat silikon runt toastolen för att sätta dit nytt och upptäckte då vatten på insidan. Fogen var spröd och lossnade direkt (se bilder), misstänker att de satt fel sort. WC:n står just intill badkaret och jag hade nyss tagit ett bad och vattnet rann över. Är det rimligt att anta att vattnet trängt igenom den dåliga fogen och att det inte är en läcka från toastolen? Det fick torka upp och det har inte kommit ut mer vatten efter det. Har stuckit in papper under för att kolla. Vattnet luktade inte avlopp eller mögel.
Bör jag lyfta bort WC:n och kolla ändå så det inte är någon spricka i porslinet?
Undrar även om det verkligen behövs silikon runt eller är det bättre att lämna öppet så ev. läckor syns? Det går ju lägga en handduk mot när man badar.
Toastolen är från 50-talet och sattes in då jag renoverade badrummet för tre år sedan, dvs det är ett nytt badrum med tätskikt ifall det har betydelse.

Vänliga hälsningar
/Emelie
 
  • Gammal toalettstol med borttagen silikon och fuktspår vid foten står på hexagonala kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammal, gulnad och spröd silikonfog runt basen av en vit toastol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på borttagen gammal silikonfog vid foten av en toalett, med synligt vatten och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett golv med borttaget silikon och synliga rester runt en toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Botten av en vit toastol mot hexagonalt kakelgolv med borttagen silikon och spår av fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog rätt osannolikt att toan läcker. Kan möjligen vara bra att studera anslutningen till avloppet när du spolar i toan.

Men menar du att silikonet ser ut så efter 3 år? Jättekonstigt.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
E Emelie84 skrev:
Hej!

Jag har tagit bort gulnat silikon runt toastolen för att sätta dit nytt och upptäckte då vatten på insidan. Fogen var spröd och lossnade direkt (se bilder), misstänker att de satt fel sort. WC:n står just intill badkaret och jag hade nyss tagit ett bad och vattnet rann över. Är det rimligt att anta att vattnet trängt igenom den dåliga fogen och att det inte är en läcka från toastolen? Det fick torka upp och det har inte kommit ut mer vatten efter det. Har stuckit in papper under för att kolla. Vattnet luktade inte avlopp eller mögel.
Bör jag lyfta bort WC:n och kolla ändå så det inte är någon spricka i porslinet?
Undrar även om det verkligen behövs silikon runt eller är det bättre att lämna öppet så ev. läckor syns? Det går ju lägga en handduk mot när man badar.
Toastolen är från 50-talet och sattes in då jag renoverade badrummet för tre år sedan, dvs det är ett nytt badrum med tätskikt ifall det har betydelse.

Vänliga hälsningar
/Emelie
Ha lite koll på anslutningen på vatten själva röret för är inte ovanligt att det blir kondes på röret som rinner ner långsamt och kan vara svårt att upptäcka.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
Tack för svar! Jag måste ha uttryckt mig lite otydligt. Det är alltså i främre delen av WC:n, innanför silikonet, som jag upptäckte vatten. Runtomkring är det ofta vatten från badkaret, så ev. kondens från vattenledningen har ingen betydelse. Det är torrt runt anslutningen till avloppet.

Min fråga är alltså om vatten utifrån kan ha gått genom den dåliga fogen? Annars måste det vara en spricka i porslinet och då borde det rimligen komma nytt vatten? Eller kan det vara en så liten läcka att det inte går att upptäcka utifrån nu när det är öppet och kan torka upp?

H hempularen skrev:
Men menar du att silikonet ser ut så efter 3 år? Jättekonstigt.
Ja, 3,5 år. Håller med om att det är konstigt. Fogen blev gul nästan direkt och sen har den blivit mörkare och mörkare, det var därför jag ville byta den.

Tacksam för all feedback jag kan få!
 

Bästa svaret

Nej det är nog inte porslinet som läcker. Det är såklart inte helt omöjligt så torka ur och försök hålla så torrt som möjligt ett par dagar för att se om det ser ut att vara något läckage. Jag utgår från att du redan kontrollerat porslinet visuellt efter misstänkta sprickor.

Men jag skulle tro att fukten kommer någon annanstans ifrån. Eftersom fogen ser dålig ut så är utifrån en rimlig gissning. Kanske instängd fukt vid installation.

Är toastolen limmad (troligen eftersom skruvhålen är dolda, men kolla om det sitter någon skruv där)? I så fall är tätskiktet intakt. Är den skruvad har du hål genom tätskiktet i infästningen. I vilket fall bör du sätta en fräsch fog runt.
 
  • Älska
Emelie84
  • Laddar…
Silikonet är den svaga länken i alla badrum. Har svarta prickar i min. Hur någon som vill ha ett bestående fräsch badrum kan välja något ljusare än mellangrått på fog/silikon är ett mysterium. Bör vara upplysningsplikt hos dom som säljer/ installerar.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
B byabin skrev:
Nej det är nog inte porslinet som läcker. Det är såklart inte helt omöjligt så torka ur och försök hålla så torrt som möjligt ett par dagar för att se om det ser ut att vara något läckage. Jag utgår från att du redan kontrollerat porslinet visuellt efter misstänkta sprickor.

Men jag skulle tro att fukten kommer någon annanstans ifrån. Eftersom fogen ser dålig ut så är utifrån en rimlig gissning. Kanske instängd fukt vid installation.

Är toastolen limmad (troligen eftersom skruvhålen är dolda, men kolla om det sitter någon skruv där)? I så fall är tätskiktet intakt. Är den skruvad har du hål genom tätskiktet i infästningen. I vilket fall bör du sätta en fräsch fog runt.
Tack för svar! Jag upptäckte detta för någon vecka sedan. Det har alltså torkat upp helt och jag har inte kunnat upptäcka någon mer fukt. Inga synliga sprickor på porslinet, vare sig insida eller utsida. Om en dålig fog kan släppa igenom vatten är det nog det som är förklaringen.

Bra idé att kolla skruvhålen, det visade sig att den är limmad. Det har antagligen kommit in vatten från badkaret med jämna mellanrum under lång tid, så en lättnad att veta att tätskiktet är intakt i alla fall. :giggle:
 
E Emelie84 skrev:
Tack för svar! Jag upptäckte detta för någon vecka sedan. Det har alltså torkat upp helt och jag har inte kunnat upptäcka någon mer fukt. Inga synliga sprickor på porslinet, vare sig insida eller utsida. Om en dålig fog kan släppa igenom vatten är det nog det som är förklaringen.

Bra idé att kolla skruvhålen, det visade sig att den är limmad. Det har antagligen kommit in vatten från badkaret med jämna mellanrum under lång tid, så en lättnad att veta att tätskiktet är intakt i alla fall. :giggle:
Ja då är det nog inga problem, köp ny fog bara och sätt dit. Fråga efter en sort som inte gulnar, jag skulle använt liknande grå nyans som kakelfogarna men det är en smaksak.
 
  • Gilla
Emelie84
  • Laddar…
B byabin skrev:
Ja då är det nog inga problem, köp ny fog bara och sätt dit. Fråga efter en sort som inte gulnar, jag skulle använt liknande grå nyans som kakelfogarna men det är en smaksak.
Ja, ska klura lite på färgen, som @Realvamos var inne på vore det kanske klokt med grått.
Tack igen för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.