Hej!
Jag har en toalett från 76 Gustavsberg.
När man spolar och den börjar fylla på vatten så rinner det ut vatten mellan locket (där man drar i spolhandtaget) stolen. Det slutar att rinna när toaletten har fyllt upp sig.
Ska renovera badrummet nästa sommar så jag skulle vilja slippa att byta toalettstol nu då vi senare ska ha en vägghängd stol. Någon som har några tipps???
 
Jag har varit med om ett liknande fel. I mitt fall så berodde det på att ett membran i ventilen var trasigt. Det sitter ett gummimembran som påverkas av flottören som skall stänga av när tanken är full. Vatten strömmar underifrån och när membranet är öppet så skall vattnet "studsa" mot membranet ned i tanken. Membranet var trasigt så att vatten sprutade rakt upp mot undersidan av locket, och leddes ut till kanten osv.

Jag löste problemet tillfälligt genom att sätta en plastpåse över spolmekanismen, påsen ledde ned vattnet i tanken. Det funkade i typ 3 år, sedan bytte jag stolen.
 
Min toastol med motsvarande fel är "lagad" med en tom cremefraicheburk uppochnervänd över ventilen. Det är en skåra i burken så att hävarmen till flottören kan löpa fritt. Vet ej hur länge det funkat, för det var förra ägaren som fixade. Jag har fått rätta till burken en gång när den hamnade ur läge.
 
Annars kan man reparera sin toastol med riktiga reservdelar. Till Gustavsberg borde det gå att få tag på delar.
Comfortbutikerna kan beställa dessa delar. Nu har det gått några år, men jag bytte alla slitdelar i mina två IDO-toaletter, då fanns det t o m delar på hyllan hos lokala Comfortbutiken.
 
se38005 skrev:
Annars kan man reparera sin toastol med riktiga reservdelar. Till Gustavsberg borde det gå att få tag på delar.
Comfortbutikerna kan beställa dessa delar. Nu har det gått några år, men jag bytte alla slitdelar i mina två IDO-toaletter, då fanns det t o m delar på hyllan hos lokala Comfortbutiken.
Detta har du såklart helt rätt i. Men jag är rädd att om jag börjar skruva loss ventiler och pryttlar i min flera decennier år gamla toastol, så kommer dom inte att lossa lätt och fint, utan att jag fördärvar fler grejjer längre ner. Och i värsta fall kanske jag orsakar irreparabla skador.

Så för TS kanske det är smartast med en temporär fulfix, tills han ska renovera badrummet nästa år.

För min egen del skulle en ny toastol vara på sin plats, men jag har många andra projekt som ligger före i pipen. :(
 
Har samma fel, jag tog en bit gummiduk och svepte runt spolmekanismen som jag fäste ihop med buntband.
Det var en tunn fin stråle som förrut var riktad mot locket på cisternen men som nu styrs ned i botten istället.
Min ful-lösning version 1 var en avklippt festis-flaska men den satt bara kvar i någon dag, min ful-lösning 2 (gummiduken) har funkat kalas i över ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.