Min toalett har plötsligt börjat läcka. Det är en Hafa Moon (tror jag) som börjar närma sig 8-9 år. Flottörventlien/påfyllningen är en Fluidmaster 400 som jag antar är en av de vanligaste oavsett märke och även som ersättning. Har kollat igenom två olika guider på nätet som säger samma sak, dvs plocka av "hatten" på mekansimen och lyft upp och kontrollera och rengöra membranet under stoppet. Det har jag gjort utan framgång. Jag har två likadana toaletter och har provat att flytta membranet från den fungerande till den läckande utan framgång.

Jag är ganska övertygad om att läckaget beror på påfyllningen för det läcker inget under tiden cisternen fylls, eller om man stänger inkommande efter den fyllts. När flottören slagit från så hör man ett svagt svagt susande ljud, sen efter någon minut så börjar det läcka ut. Så jag misstänker att flödet inte stryps helt, sen flödar det över nivåbegränsningen.

Hade en ny Fluidmaster kostat som i USA, dvs 7-8 dollar och inte 450-500 kronor så hade jag bara köpt en ny. Är det någon som har något annat tips? Finns det någon annan åtgärd man kan göra på mekanismen? Jag hittar ingen annan guide på nätet som åtgärdar andra problem än det jag redan gjort

 
Inte säker men kan vara en nålventil som ska stänga av flottören, lika som en förgasare på en moppe. behövs inte mer än liten flisa så tätar den inte, bara plocka ner atomer och göra rent, känna på allt med finger, som harr med tätning att göra. Kanske det går att ställa ner nivån med flottören så den lyfter hårdare mot avstängning.
 
J jonaserik skrev:
Inte säker men kan vara en nålventil som ska stänga av flottören, lika som en förgasare på en moppe. behövs inte mer än liten flisa så tätar den inte, bara plocka ner atomer och göra rent, känna på allt med finger, som harr med tätning att göra. Kanske det går att ställa ner nivån med flottören så den lyfter hårdare mot avstängning.
Precis, den ventilen sitter ju under locket på toppen. Det var den som plockats ner, rengjorts, spolats osv. utan framgång. Slutade med att jag köpte en ny inlopp/flottör. Hittade en på Amazon med bra reviews för under 200. Fluidmasters gick att hitta också för strax över 200 men då med 3/8 gänga på anslutningen. Eftersom det inte gick att hitta spec på hur tätningar och övrig dimensionering såg ut så vågade jag inte chansa.

15 minuters jobb så var den nya installerad och klar. Fyller lika snabbt, stänger mjukt, men låter lite mer än Fluidmastern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.