Var uppe och kikade på garagevinden idag och såg några fuktfläckar i taket. De kändes nu lika torra som andra delar av taket så jag gissar att det läcker igenom när det regnat mer än det gjort sista tiden. På taket ligger betongpannor och det är ca. 30 år gammalt.

Jag klättrar själv inte gärna på taket men behöver lite råd med tanke på takets ålder. Bör jag planera för ett nytt tak inom kort eller är första åtgärden att försöka laga taket (pappen?) på de ställen där det ser ut som det läckt in?

Vattenskador på träbjälkar och tak i vind med synliga fuktmärken och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lär nog inte ha papp på det taket, är budgetvariant med masonit som ligger istället för råspont och papp. Extremt noga att inga pannor är skadade eller saknas.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du lär nog inte ha papp på det taket, är budgetvariant med masonit som ligger istället för råspont och papp. Extremt noga att inga pannor är skadade eller saknas.
Ok, så det är alltså antagligen bara masonit direkt under pannorna? Det kanske kan förklara fläckarna då jag haft ett par pannor för ett några år sedan som var spruckna och byttes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.