Det har länge varit lite väl fuktigt i friggeboden och nu inser jag varför. Taket läcker. Det är ett papptak med låg lutning
och bara fyra år gammalt. Vi har bara bott här i två år och jag har tyvärr ingen uppgift på vem eller hur taket är lagt.

En plankrad på insidan längs hela taket är missfärgad och vid regn så hänger det vattendroppar på insidan.
Precis ovanför den blöta plankraden ligger en skarv som förmodligen är otät. Pappen är spikad i skarvarna. Den
otäta skarven är den nedersta på taket, till höger på bild.

Så, hur löser jag bäst det här? Det ser ut att vara någon sorts asfaltspapp, stämmer det? Är det så illa att taket behöver
läggas om helt, och ser det så illa ut jag behöver byta ut trät i taket? Eller går det att lappa? Täcka med takmassa,
kallasfalt eller dylikt?

Kan det tänkas falla in under dolda fel?


img38521.jpg
img38531.jpg
img38511.jpg
 
Du bör i vilket fall som helst täta temorärt så det inte blir värre.
Använd Sika Blackseal 1.

Du kan ju dokumentera (som du redan har gjort) med lite foton ifall det blir prat om någon utredning senare.
 
Man ska aldrig spika igenom ytpappen. Man kan möjligen spika genom underlagspapp, när sedan ändå ska spika läkt på den. Så pappen är fel monterad. Dock kan det knappast vara ett dolt fel - man ser ju spikarna väldigt tydligt.
Det brukar vara svårt att få det tätt genom att lägga på takmassa utanpå. Det bästa är förmodligen att lägga på ett lager ytpapp ovanpå den gamla.
 
andersmc skrev:
Man ska aldrig spika igenom ytpappen. Man kan möjligen spika genom underlagspapp, när sedan ändå ska spika läkt på den. Så pappen är fel monterad. Dock kan det knappast vara ett dolt fel - man ser ju spikarna väldigt tydligt.
Det brukar vara svårt att få det tätt genom att lägga på takmassa utanpå. Det bästa är förmodligen att lägga på ett lager ytpapp ovanpå den gamla.
Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Det ser dessutom ut att vara väldigt lite överlapp mellan våderna i takpappen. När du lägger ny papp, ta till mer överlapp.
 
Tack för tipsen. Spikarna kändes fel, det är nog därför det finns med en bild där de syns tydligt. =)

Just nu får det räcka med en tillfällig tätning längs med skarvarna och över spikarna. Så håller vi tummarna för att det håller ihop hyggligt till våren.

Eller är det rimligt att själv lägga på ny papp med nollgradigt fuktigt väder, alternativt senare i vinter med minusgrader ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.