Fick en kamin med ny skorsten installerad innan jul, supernöjd på alla sätt. Snabbt, snyggt och smidigt.

Lite väl snabbt kanske det visade sig, igår upptäckte jag vattendroppar från täckplåten runt kaminen mot innertaket. Rev ned plåten och lösullen upp mot yttertak, och märkte att allt var dyngsurt. Reglar, innertak, isolering, rubbet.

Tror mig ha lokaliserat läckan till ena hörnet på skorstenshuven, i alla fall ser man vart vattnet kommer fram under regelverket.

Hela installationen är gjord av en kamininstallatör som varit mycket tillmötesgående och hjälpsam. Vi har redan en plåtslagare på väg ut för att se över skorstenshuven och dess anslutningar. Huven har falsats i befintligt plåttak, troligtvis sitter felet där.

Till min fråga så; hur långt ska man gå med utrivning av isolering, blött trä osv? Kan man torka ut och få materialet "ok" igen, eller ska man helst byta ut både isolering och trä runt området som är blött?

Jag vill ju inte stå med ett fuktskadat tak där mögel kommer som ett brev på posten om några år...
 
kulle
All isolering som är blöt ska bort så att träet kan torka ut.
Har du kontaktat ditt försäkringsbolag ?
Och har du kontaktat hantverkaren som utförde installationen?
 
Hantverkaren är kontaktad och kommer under eftermiddagen och tittar.

Är det idé att anmäla till försäkringsbolaget även om hantverkaren givetvis får stå för alla kostnader för återställande?
 
Jag tycker att du kan vänta till hantverkaren har varit där och kollat.
Det kan ju vara så att han tar sitt ansvar och åtgärdar allt. Se bara till att få eran överenskommelse skriftligt.
Har dom gjort en liten tavla anser jag att han ska stå för det. Det finns ju faktiskt seriösa hantverkare också.
 
Har gott hopp om att detta ska lösas smidigt, bra kommunikation så här långt. Dock, ett försök gjordes att hänvisa till kondens på pipan/insidan av huven.

Sa att jag tyckte det var lite konstigt med lokal kondens på en träregel och i isoleringen när pipan och huven är kruttorr... :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.