Hej,

Jag håller på och ska renovera ytterligare ett rum i källaren, där det går ett avloppsrör från taket (köket ovanför) och ner i golvet. Vi har märkt ett tag att det luktat avlopp, och tittar man närmare så ser man att det inte håller tätt i en skarv:

Vit avloppsledning i källare som läcker vid skarven mellan rördelar och renslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som syns på bilden så går den upp i dimension, och där är tätat med nåt (silikon?), men det är mellan övergången och rensluckan som det läcker.

Planen är att bygga in det här röret, med en lucka så man kommer åt rensluckan förstås, men då måste det ju vara tätt först... Vad tror ni, går det att byta bara delarna på bilden, och få det tätt sen?

Huset är byggt -74, så en relevant fråga är förstås om man ska ge sig på att byta hela röret. Vid de två tidigare rummen jag har gjort vid, som har golvbrunnar, så har jag efter titt med kamera valt att inte bila upp och byta något mer än gjutjärnsbrunnen i det ena rummet, medveten om att det är en viss risk.

Det här röret går upp till taket, sen går det några meter i bjälklaget bort till vasken i köket, sen går det sannolikt ihop med röret från golvbrunnen i pannrummet intill. Ja ska jag byta allt så blir det en del rivande, det enklaste vore förstås om man bara kunde byta synliga delar.

Rensluckan här sitter förresten som berget, med gängtejp ser det ut som. Gissar jag rätt att "knopparna" är till för att man ska kunna knacka av den med typ hammare och mejsel?
 
E
Tror inte du kan laga det, du måste byta delarna. Du kan använda en rörtång för att kika in men risken är att du slår sönder mer, du kanske kan laga temporärt tills rörmåckarn kommer.
 
E erik_qwerty skrev:
Hej,

Jag håller på och ska renovera ytterligare ett rum i källaren, där det går ett avloppsrör från taket (köket ovanför) och ner i golvet. Vi har märkt ett tag att det luktat avlopp, och tittar man närmare så ser man att det inte håller tätt i en skarv:

[bild]

Som syns på bilden så går den upp i dimension, och där är tätat med nåt (silikon?), men det är mellan övergången och rensluckan som det läcker.

Planen är att bygga in det här röret, med en lucka så man kommer åt rensluckan förstås, men då måste det ju vara tätt först... Vad tror ni, går det att byta bara delarna på bilden, och få det tätt sen?

Huset är byggt -74, så en relevant fråga är förstås om man ska ge sig på att byta hela röret. Vid de två tidigare rummen jag har gjort vid, som har golvbrunnar, så har jag efter titt med kamera valt att inte bila upp och byta något mer än gjutjärnsbrunnen i det ena rummet, medveten om att det är en viss risk.

Det här röret går upp till taket, sen går det några meter i bjälklaget bort till vasken i köket, sen går det sannolikt ihop med röret från golvbrunnen i pannrummet intill. Ja ska jag byta allt så blir det en del rivande, det enklaste vore förstås om man bara kunde byta synliga delar.

Rensluckan här sitter förresten som berget, med gängtejp ser det ut som. Gissar jag rätt att "knopparna" är till för att man ska kunna knacka av den med typ hammare och mejsel?
Du sätter ett långt plattjärn eller annan bra platt sak, en trärplanka funkar också, mellan knopparna och vrider.
Knackar du så slår du bara sönder locket.
Men det skall varken vara gängtape på locket eller silikon i skarvarna. Det är gummitätningar som skall täta.
Men peta bort det satans silikonet och täta med unigum avloppskitt. Mycket bättre.
 
Jag tänkte ge mig iväg till Bauhaus och leta upp ersättningsdelar, men känner mig lite osäker på om jag kommer att kunna byta och få det tätt. Röret som går upp till taket är målat nästan hela vägen upp, bara det känns som det kan bli svårt att få tätt, någom som har några tips runt det? Sen ser lösningen neråt lite hemmapatentig ut med nåt silikonaktigt som tätar, men det kanske ändå är unigum eller nåt lämpligt, hur ser det ut när man har använt det?
 
Unigum är som grå modell lera.
 
Krilleman
Om det läcker i en avloppsskarv "ovantill" är det stopp/begynnande stopp i röret. Annars kan aldrig den installationen läcka.

Tänkvärt!

Dessutom ser det ut som du har klassisk 70-tals plast som klassiskt (och tråkigt nog) brukar vara limmad trots gummiring!
Skrapa bort lite färg och bekräfta vilken färg själva avloppet i sig har först!
Med rörmokartermer ser detta ut att vara "äggskal". Tunn vit/grå plast som är extremt skör.

Är du inte helt säker på vad du pysslar med så demontera inte denna installationen.

:thinking::thinking::thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_qwerty och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Om det läcker i en avloppsskarv "ovantill" är det stopp/begynnande stopp i röret. Annars kan aldrig den installationen läcka.

Tänkvärt!

Dessutom ser det ut som du har klassisk 70-tals plast som klassiskt (och tråkigt nog) brukar vara limmad trots gummiring!
Skrapa bort lite färg och bekräfta vilken färg själva avloppet i sig har först!
Med rörmokartermer ser detta ut att vara "äggskal". Tunn vit/grå plast som är extremt skör.

Är du inte helt säker på vad du pysslar med så demontera inte denna installationen.

:thinking::thinking::thinking:
Den har inte aktivt läckt någon vätska, men den kan ha gjort det när vi har haft stopp tidigare, vi har fått spolat ett par gånger sedan vi flyttade hit. Däremot har det varit en distinkt lukt av avlopp i närheten av röret.

Jag tror jag förstår vad du menar med äggskal, när jag bytte järnbrunnen i gamla tvättstugan var den ansluten med en muff i en vit plast som ramlade sönder bara man tittade på den. Resten av grejorna i huset har verkat ok vad jag kan bedöma, men visst något proffs är jag inte.

Nå, jag tänkte att jag får prova ge mig på det i alla fall, jag började med att blöta upp färgen på en bit av röret med tapetlim under plastfolie, som fick verka några timmar. Sen gick det bra att skrapa och skrubba bort den vita färgen:

Rostigt avloppsrör med vit färg flagandes av och renslucka nära golvet omgiven av spån och en plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade införskaffat ersättningsgrejor, jag valde att ha renslucka på 110-röret i stället och övergång ovanför det. Just nu när jag skriver detta inser jag att det betyder att min inbyggnad kommer att behöva vara något större... Nå, det borde vara marginellt. Jag bytte packningen i muffen som går ner i golvet, turligt nog verkade en jag tog från en ny muff passa.

Renovering av rör och avlopp med olika rörbitar och kopplingar på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har använt skjutmuff tidigare, så jag körde på en sån och en kort stump rör efter övergången till 75 mm. Här hade jag egentligen gärna haft något smidigare, kan man inte ha en bit slang med slangklämmor eller något sådant? Den är rätt trögrörlig när den väl ska över den där muffen, och jag kladdade på lite diskmedel för att det skulle glida men det gör ju så att även händerna glider... Jag fick i alla fall dit allt enligt plan till sist.

Renoverat avloppsrör med en nyligen installerad renslucka och skjutmuff, intill en skalad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar hålla tätt vid lite vanlig spolning i kranen i alla fall, jag får hålla lite koll på det och eventuell lukt.
 
  • Gilla
Polygam och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Skönt att det inte var "äggskal" (y)(y)

Det underlättade enormt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.