hej har ett problem,jag har 1500 liter acktank med tryckkärl bredvid (200 l),jag bytte ett element idag,så jag gjorde hela systemet trycklöst,jag öppnade säkerhetsventilen så allt vatten som var tryck på kom ut,därefter koppla jag på det nya elementet,o allt fungera som det skulle till nu när tankarna nästan är uppe i temp börjar det rinna i skvaller röret från säkerhetsventilen som sitter mellan tryckkärl o tank,det börja rinna vid ca 1 bar på mätaren,det har kommit nån droppe då o då förut men inte så mkt som nu,är det säkerhetsventilen som har gett upp eller vad kan det vara,när jag hade gjort systemet trycklöst kolla jag kärlet o det låg på 0,7 som det ska,någon soom vet.glenn
 
Om du är lite händig kan du plocka isär säkerhetsventilen och göra rent tätningsytorna. För säkerhetsskull bör du kolla att den öppnar vid angivet tryck efteråt :)
 
ok är det därför den läcker,att det är smuts i den,jag fick för mig att det kanske var fjädern i den,har kollat efter den på rinkaby men hittar den inte,det är en sån med en plasthuv som man kan ta av o en vippbrytare på toppen som man kan öppna när man ska tömma av trycket mm,jag har även en mätare på den,men hittar ingen med mätare.
 
var nere o kolla nu o mätaren satt ju inte på säkerhetsventilen,men hur vet man vilken ventil man ska ha,mätaren går till 3 bar.
 
Man kan (oftast) motionera säkerhetsventilen genom att vrida den relativt fort så att den öppnar och stänger hårt, d.v.s. så det smäller lite lätt. Det brukar ofta funka även om du får hålla på ett tag.
 
Just så får du prova med först.
Om du inte har någon bra golvbrunn i närheten sätter du en spann under ventilen, öppnar och stänger rejält några gånger och ser vad som händer. Har du tur blir det tätt efter den manövern.

Har du otur behöver du en större spann.

Jag fick byta min säkerhetsventil för ett tag sedan. Den öppnade alldeles för tidigt, efter att ha öppnat en gång när jag råkade elda för entusiastiskt. Men det var inga stora problem med det. Stängde till ackumulatortankarna, stängde stigarledningen och till tryckexpansionskärlet. Hade den nya ventilen liggande klar för montering, kvickt av med den gamla och dängde dit den nya. Kom bara någon mugg med vatten under själva bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.