För snart två år sedan blästrade och lackade jag mina gamla radiatorer och idag upptäckte jag en blåsa i lacken på en av radiatorerna.
Pillade bort den lösa färgen och märkte att det var blött under.

Skadad lack på en vitmålad radiator med en synlig blåsbildning och rostfläck observerad genom ett förstoringsglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det fuktar inte mycket så det torkar direkt men funderar nu på vad jag ska göra...
Svetsa, löda eller kanske köpa nytt direkt?
Behöver jag vara orolig för övriga element i huset?
 
Staffans2000
Svetsa.
 
  • Gilla
Perl77
  • Laddar…
Går ju kanske att svetsa men är det inte risk att det börjar läcka nånn annanstans med tiden?
 
Staffans2000
Nej.varför det? Det är troligen bara ett fabrikationsfel som avslöjades när elementet blästrades.
 
Radiatorerna är gamla så lite orolig är man men jag fick rådet från många att det var värt att blästring och lacka dessa gamla för kvalitén var bättre förr.
Får rådfråga rörmokaren i morgon också.
Nackdelen med att svetsa är ju att rörmokaren får hit två gånger för jag löser det inte själv.
 
Frågan är ju varför läckaget uppstod från första början.

-Öppet system med en massa påfyllningar av syrerikt vatten så att det är äkta korrosion? Ganska osannolikt.
-Ett fabrikationsfel i metallen (por). Rätt troligt.

Jag skulle prova med att svetsa en "plutt" rätt på felet och hålla tummarna för att det var en engångsgrejj.
 
Staffans2000
Tänk då på att rörmokaren får in dom stora pengarna på att sälja delar. Han har allt att vinna på att rekommendera ett byte istället för reparation. Det vore tjänstefel att inte prova med att svetsa först.

F.d. rörmokaren Staffan
 
Redigerat:
Krilleman
En pora i en äldre radis kan ju vara vad som. Dålig kvalitet i materialet. Dålig svets. Syrerikt vatten i systemet.

Jag har svetsat flera radiatorer åt kunder. Den värsta radisen har jag svetsat tre gånger på olika ställen. Då valde kunden att byta den. Medans andra radisar har klarat sig hur fint som helst efter lagning!
 
Till historian hör att jag har haft mycket problem med läckage sen jag blästrade och lackade dom så vattnet har bytts ut flera gånger.
Hade just rörmokaren här och han tyckte att jag skulle beställa ett nytt på ex. Rinkeby rör så jag ska nu kolla på det.
 
Synd att du inte lagar det, är troligtvis inget som har att göra med dina vattenfyllningar utan en mista från början och som kanske lite väcktes av din renovering. Syns på bilden att det inte blivit perfekt vid svetsningen med en liten blobba precis där läckan är.

Har du inte möjlighet att få fatt i en gassvets och fixa till det på ett enkelt billigt och bra sätt?
 
GK100 skrev:
Synd att du inte lagar det, är troligtvis inget som har att göra med dina vattenfyllningar utan en mista från början och som kanske lite väcktes av din renovering. Syns på bilden att det inte blivit perfekt vid svetsningen med en liten blobba precis där läckan är.

Har du inte möjlighet att få fatt i en gassvets och fixa till det på ett enkelt billigt och bra sätt?
Har inte bestämt hur jag ska göra ännu.
Ska kolla upp kostnaden så får jag väga för och nackdelarna mot varandra.
Svetsar har jag tillgång till så det som talar mot det är merjobbet det innebär att svetsa och jag är så trött på detta och vill få det löst snarast.
 
Har inte rörmockaren svets i bilen så han kan fixa det bara plocka loss och svetsa.
 
GK100 skrev:
Har du inte möjlighet att få fatt i en gassvets och fixa till det på ett enkelt billigt och bra sätt?
Tror du inte det är lättare med en bra MAG-svets? Ganska hög ström så bör det smälta in bra även med en kort påläggning. Gas blir så jädrans varmt och kommer att förstöra färgen på ett stort stycke av radiatorn.
 
även om jag själv har svets och hade svetsat det, så kan det finnas en enkel lösning med. då det är på ovansidan av elementet så tappa ur lite ur systemet så det inte är tryck på stället det läcker på.(stäng av circpumpen med) slipa rent med grov smärgelduk, lägg sedan på 2komponents kemisk metall.ev använd häftmassa runt skadan för att blida en vall runt skadan för att lägga i den kemiska metallen om det riskerar rinna bort. slipa, måla.. klart!!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
MagHam skrev:
Tror du inte det är lättare med en bra MAG-svets? Ganska hög ström så bör det smälta in bra även med en kort påläggning. Gas blir så jädrans varmt och kommer att förstöra färgen på ett stort stycke av radiatorn.
Vilken svetsmetod man väljer spelar nog mindre roll bara man behärskar den och det blir tätt men hela radiatorn lär behöva målas om brukar vara svårt att bättra och få det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.