Hej,

Vi konstaterade idag efter rivning av innertaket i vårt inglasade uterum att det har läckt vatten vid nästan varje stolpe från räcket ovanför. Uppe på uterummet har vi trall och räcke med en konstruktion där stolparna går igenom plåten och är fästa i balkarna. Som jag förstått det så är det svårt att få det tätt när stolparna går igenom plåten. Min fråga är om det går att täta där plåten går upp på stolparna och i så fall med vad. Och i så fall är det en hållbar lösning? Bifogar med två bilder som visar hur plåten är fäst vid stolpen (taget uppifrån) och hur innetaket ser ut underifrån.

Hälsningar
/Mathias
 
  • stolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inne.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltid svårt att få tätat genomföringar som inte har "lock" på sig precis som i detta fallet med balkong stolpar. Det första du kan kontrolera är "skarven" mellan plåten på taket och plåten som går upp en bit på stolpen. den förstnämnda är endast enkelfalsad och behöver kontrolleras med lite mjukfog runtom. Likaså skarven mellan plåt och trä, lägg lite mjukfog där med.

Sedan problem nr 2 med balkongstolpar är att det i ditt fall är trä. Har du sprickor i träet, eller är färgen tunn så kan trästolparna i sig själva dra in vatten och leda in det i huset. Skrapa, grunda och måla om är den billigaste och lättaste lösningen.

Det optimala sättet att bygga en balkong på ett tak är att ha stolparna ståendes på taket och infästningen i huset istället, på så vis är taket helt tätt.

/Plåtslagaren
 
Tack för svaret. Blir att täta med mjukfog som första åtgärd + ommålning, sen får vi se längre fram i tiden om vi gör om konstruktionen där vi fäster staketet i huset. Fick även ett tips från en på jobbet att skära ut en del av stolpen för att sedan fälla in plåten så att vattnet som rinner nedför stolpen hamnar på plåten. Försöker illustrera tänket med en bild.
 
  • stolpe.jpg
Att kapa stolprna och täta måste väl ändå vara det bästa långsiktigt. Du behöver ju inte riva räcket, bara se till att de inte fortsätter ned genom plåten. Epdm gummi över de gamla genomförningarna som varmsvetsas (värmepistol) borde funka.
 
Det var så lite så. Dock tror jag det blir knepigt att kapa trästolparna på det viset du illustrerat utan att förstöra plåten, dessutom så blir mer "ändträ" synligt och utsatt för snö osv... tror ej det är en bra lösning.
Tror snarare på att lägga en list över skarven mellan plåt och trä, där den nya plåten har en indrivningskant som bilden nedan. (röd fär = fogmassa)
plat.jpg
 
anser att den borde utföras såhär
 
  • balkonggenomföring.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du ändå risk för läckage i framtiden.
Enda rätta är falsfästen.
 
Självklart är en rund brottfals bättre än en fyrkantig p.g.a. hörnen. Men återigen röstar jag för att ha konstruktionen ståendes på taket (utan genomföringar) och infästningen i fasad istället. Men för att göra det bästa av situationen så tror jag på att lägga en list över skarven på stolpen, grunda och måla för enkel lösning. Den dagen då hela taket behöver bytas passar man på att ändra konstruktionen. Så hade jag gjort om det var hemma hos mig.
En balkong byggd på falsfästen har jag aldrig stött på (hittils) i min plåtslagar karriär. Har du storstark bild på en sådan konstruktion får du mer än gärna posta en bild här.
 
Har tyvärr ingen bild.
Man ställer inte stolparna på fästet. Stolpar/reglar ställer man på enklast på hockeypuckar, sen använder man falsfästen så att allt sitter på plats. Man skruvar såklart även fast räcket i väggen.

Jag har plåttäckt flertalet garagetak som vart från 30 till 50m2 där man senare skulle sätta trall och räcken. Då är falsfästen ända sättet :)
 
Japp falsfästen funkar alldeles utmärkt. har gjort så oxå och det är såklart bäst. men när stolparna redan sitter där är det svårt att ändra."kunden har alltid rätt" nja men han får som han vill....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.