Tjenare!

Har till min (rätt milda) fasa insett att mitt tak i garaget läcker. Efter att snön smällt här i Västra Götaland så ser jag att det är vatten på insidan. Det är ju såklart inte rätt. Har knappt bott i huset i en månad så är lite extra alert.

Det är platt som fan så antar att lutningen är helt fel för plåttak så får nog bli till att lägga om det med papp till sommaren.

Nu till mina frågor. Jag har varit uppe och tittat på det och tycker packningen på skruven överlag ser rätt körd ut. Är det lönt att byta all skruv? Kan jag provisoriskt täta fogarna mellan plåten med någon fog?

Tänker att även om jag ska byta till sommaren så är ju inte läckande tak någon höjdare.
 
Bilder är bra, antar att det är trp när det är skruvat? Jag hade nog bytt till en skruv som kallas ufo skruv istället för farmarskruv
 
Jag hade skruvat upp skruvarna några varv sen lagt dit en klick tec-7 sedan skruvat åt. Tec-7 fäster även om det är blött. Kan användas i plåtskarvarna också.
 
Rickard.
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bilder är bra, antar att det är trp när det är skruvat? Jag hade nog bytt till en skruv som kallas ufo skruv istället för farmarskruv
Vad är poängen med ufo skruv?

//Nyfiken

Är det inte så stort hade jag nog bara skruvar fast en pressening över istället för att hålla på om jag ändå skulle byta taket.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bilder är bra, antar att det är trp när det är skruvat? Jag hade nog bytt till en skruv som kallas ufo skruv istället för farmarskruv
Japp trp. Ingen aning vad underlaget är. Bilder hade ju varit fint men det regnar och mörkt. Jag köpte en låda skruv när jag åkte förbi bygghandeln, farmarskruv. Kostade inte så mycket och tänkte att det kan vara värt ett försök. Tror inte felet ligger i skruven.

Bytte skruvarna på alla rader över där det droppar i garaget och det är nog ingen större skillnad.

Stupröret för ena sidan av husets tak gå ner i garagets tak för att sedan ledas in i dagvattenledningen. Precis där blir det oproportionerligt med vatten så gissar på att det hör ihop med det på något sätt.

Ska testa att sätta på en längre bit stuprör för att leda vattnet längre in på garagetaket.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är poängen med ufo skruv?

//Nyfiken

Är det inte så stort hade jag nog bara skruvar fast en pressening över istället för att hålla på om jag ändå skulle byta taket.
Större skalle ,glömde jag skriva
 
  • Gilla
filimon-danopoulos och 1 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Jag hade skruvat upp skruvarna några varv sen lagt dit en klick tec-7 sedan skruvat åt. Tec-7 fäster även om det är blött. Kan användas i plåtskarvarna också.
Tec-7 verkar vara något varumärke. Är det en specifik produkt du menar?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är poängen med ufo skruv?

//Nyfiken

Är det inte så stort hade jag nog bara skruvar fast en pressening över istället för att hålla på om jag ändå skulle byta taket.

Tänker att jag får testa mig fram lite. Som alla andra temporära lösningar hoppas jag väl någonstans på att det blir en permanent lösning. Testade att byta skruv med det hjälpte nog endast lite om alls så felet ligger nog någon annanstans.
 
Upp med lite bilder..
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Tec-7 verkar vara något varumärke. Är det en specifik produkt du menar?
Japp! Jag använder tec7 till mycket nuförtiden. Vet att bl.a. byggmax har den men även andra. Limmar de mesta material även när det är blött. Funkar att foga med ute och inne. Nä! Jag är inte säljare!!!! Enda nackdel jag kommit på är att det kan va lite kladdigt och svårt att få bort när det hamnat där det inte ska! Va visst två nackdelar☺️
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Upp med lite bilder..
Det är detta hörnet på taket som antagligen strular. Läckan syns inomhus som droppar ur en skarv i taket ca 140 in från båda vägarna. Teorin är att det tränger in vid stupröret, rinner på skivan invändigt och droppar i skraven.

Takränna, tegelvägg, snötäckt plåttak med löv, träd, rött hus, disigt landskap, tidig vinter eller sen höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är här jag tror att vattnet tränger in. Stoppade in fingret där bakom stupröret och kunde tydligt känna att det var fuktigt. Det ska det ju rimligtvis inte vara. Det är detta röret jag vill förlänga med 20 cm så att det inte är så nära kanten på plåttaket.
Ett snötäckt hustak med en brun takränna och synliga takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruven som jag bytte vad dessa raderna. Tyckte nog inte det gjorde någon nämnvärd skillnad.
Ett frostigt tak sett från ett hus, med snörikt landskap och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns tätlist för trp,stoppa dit sådan mellan plåtbeslaget och taket.
Sedan en stuprörsböj och förläng röret så mycket som möjligt
 
  • Gilla
Mimmisdagbok och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det finns tätlist för trp,stoppa dit sådan mellan plåtbeslaget och taket.
Sedan en stuprörsböj och förläng röret så mycket som möjligt
Toppen tack för råden!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.