Jag har ett hus från 1969 som Vesivek bytte tak på för något år sedan.
Vesivek rev bort gamla läkten, jag tror dom lät gamla pappen var kvar, dom rullade ut sin duk (istället för papp), satte ny läkt med Benders betontakpannor (snarlika pannor som tidigare). Dom satte även takfotsbrädor, och allt annat som ingår när man byter ett tak.

Det jag har sett flera gånger nu är att det rinner vatten under betongpannorna. Det droppar på insidan av takfotsbrädan ned på marken. Jag har kikat på vinden och såvitt jag ser så läcker inte taket.

Hur mycket dropp tycker ni man man ska? Jag kan förstå om det blåser och regnar så kan det komma in vatten under plåten på vindskivan. Men som idag när det regnar, inget speciellt så droppar det fortfarande.
Jag kan inte se vart någontans vattnet kommer in...
Takfotsbrädan lär ju ruttna snabbare om det droppar vattnet på det.
 
  • Tak med betongpannor och takfotsbrädor med vattendroppar, på hus från 1969.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett tak med Benders betongpannor med snö och synlig takfotsbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysnö på svarta betontakpannor mot suddig bakgrund med vädervane.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt Benders betongtak med synliga läktskikt, mot husets takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grw skrev:
Jag har ett hus från 1969 som Vesivek bytte tak på för något år sedan.
Vesivek rev bort gamla läkten, jag tror dom lät gamla pappen var kvar, dom rullade ut sin duk (istället för papp), satte ny läkt med Benders betontakpannor (snarlika pannor som tidigare). Dom satte även takfotsbrädor, och allt annat som ingår när man byter ett tak.

Det jag har sett flera gånger nu är att det rinner vatten under betongpannorna. Det droppar på insidan av takfotsbrädan ned på marken. Jag har kikat på vinden och såvitt jag ser så läcker inte taket.

Hur mycket dropp tycker ni man man ska? Jag kan förstå om det blåser och regnar så kan det komma in vatten under plåten på vindskivan. Men som idag när det regnar, inget speciellt så droppar det fortfarande.
Jag kan inte se vart någontans vattnet kommer in...
Takfotsbrädan lär ju ruttna snabbare om det droppar vattnet på det.
Svårt att avgöra rätt/fel utan att vara på plats. Men jag ser att någon panna vidd vattplåten ligger lite fel, sen så tycker jag överlappet på pannorna kanske ser lite fel ut (för kort) men jag är verkligen inte säker. Är överlappet för kort så kan det faktiskt läcka genom spikhålet i pannan om inte annat. Du kan även ha en trasig panna, klokast är att gå upp på taktet och undersöka. Hur ser det ut vid nock? Blåser det när det läcker?

Så: kontrollera överlapp, kontrollera att ingen panna är trasig, lägg rätt pannorna som ligger fel. Det är ju en början.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Försök gå upp på taket precis när det slutat regna, tryck upp pannorna och känn på underlagsduken tills du lokaliserat vart vattnet det kommer ifrån.
 
B
Jag tycker överlappet panna till panna ser alldeless för kort ut? Nästan inget överlapp alls?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Klart det kan komma i vatten under pannorna, bland annat via nocken. Dock ska fotplåten ta upp det där och droppa ner det i hängrännan. Felmonterad fotplåt kanske? Den ska vara monterad enligt följande: råspont>fotplåtsremsa>fotplåt>underlagsduk>läkt>pannor.
 
  • Gilla
frankie4
  • Laddar…
B bygges skrev:
Jag tycker överlappet panna till panna ser alldeless för kort ut? Nästan inget överlapp alls?
Gå upp och lätta på ett par pannor. Mät avståndet mellan bärläkten. Mät inte mot understa läkten, den kan ofta sitta på lite avvikande avstånd.

Kontrollera mot monteringsanvisningarna för pannorna om du har korrekt läktavstånd. Det varierar med vilken taklutning du har.
 
G Gullliver skrev:
Klart det kan komma i vatten under pannorna, bland annat via nocken. Dock ska fotplåten ta upp det där och droppa ner det i hängrännan. Felmonterad fotplåt kanske.
Det är väl bra att det syns som det gör nu. Annars har man ju ingen aning om något läckage. Med en riktig nocktätning ska det normalt inte komma något vatten där alls.
 
B
H hempularen skrev:
Gå upp och lätta på ett par pannor. Mät avståndet mellan bärläkten. Mät inte mot understa läkten, den kan ofta sitta på lite avvikande avstånd.

Kontrollera mot monteringsanvisningarna för pannorna om du har korrekt läktavstånd. Det varierar med vilken taklutning du har.
Du citerar fel person.
 
H hempularen skrev:
Gå upp och lätta på ett par pannor. Mät avståndet mellan bärläkten. Mät inte mot understa läkten, den kan ofta sitta på lite avvikande avstånd.
man behöver inte lyfta på pannorna, mät det synliga på pannan skall vara max 380mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.