Hej!

Upptäckte idag att jag har en övertrycksventil som står och pyser lite hela tiden (se film) precis efter min vattenpump (grundfors).

Trycket i hydroforen är fint och allt fungerar som det ska, förutom att det droppar. Finns det någon som har ett förslag på hur jag löser detta? Är ventilen körd?
 
  • Gilla
Hybro och 4 till
  • Laddar…
B
Ibland kan lite motion av ventilen göra så att den stänger igen. Annars är det väl bara att byta. Enkelt och kostar ett par hundralappar om man gör det själv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
ja jag försökte dra runt den men det verkar inte hjälpa.

Ärrad av tidigare erfarenheter av gamla pumpar vid sommarstugan undrar jag då genast, finns det backventil i min pump (grundfors cr3-9) så att jag kan plocka av övertrycksventilen utan att hela pumpen tappar vattnet och måste fyllas på etc igen?
 
Rättar mig själv, jag har ju backventil i brunnen så systemet lär ju inte tömmas helt.
 
Det brukar vara konstruerat så att man kan stänga en eller flera kranar så att venliten inte är trycksatt, sen är det bara att byta den.

För säkerhets skull kan man ju stänga av värmekällan, så att det inte blir övertryck om man skulle glömma att öppna kranarna igen. Riskminimering helt enkelt.

Jag bytte ventil häromveckan. Då hade gummit innuti spruckit. Motion hjälpte med andra ord inte.
 
  • Gilla
Johannest1991
  • Laddar…
Får inte finnas ventiler mellan säkerthetsventilen och hydropress/hydrofon, bara stänga av pumpen, öppna en kran så det slutar rinna, sen bara byta den. Glöm inte att ha lin och smörja på gängan, kan sitta en tätring på ventilen, men jag litar inte på den, så lin ska på.
 
  • Gilla
Johannest1991
  • Laddar…
En dag under året hade liknande situation med säkerhetsventilen ovanför pannan - ventilen var typ 15 års gammal och började att läcka exakt på samma sätt. Beställde ny (samma modell för samma tryck), och utbytte och nu läckar den inte.
 
J jonaserik skrev:
Får inte finnas ventiler mellan säkerthetsventilen och hydropress/hydrofon, bara stänga av pumpen, öppna en kran så det slutar rinna, sen bara byta den. Glöm inte att ha lin och smörja på gängan, kan sitta en tätring på ventilen, men jag litar inte på den, så lin ska på.
Ja det är ju sant som du säger, det var inkommande vatten jag stängde av.
 
Har du ett stängt expansionskärl så kan det vara problem med förtrycket, dvs att membranet/ballongen inte fungerar som det ska. Det är bara att knacka på den. Det ska inte låta stumt på på den sida som är gasfylld. Om det inte är så är det bara att byta säkerhetsventil. Kostar ett par hundringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.