I denna värmen är det rätt trevligt att stå i den svala källaren och jobba med värmesystemet inför vintern. Men av någon anledning föll jag på sluttampen...

Otät rörförbindelse med en vinkel och anslutningsslang vid en vit vägg, droppar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en anslutningsslang med en lekande mutter för en vattensysteminstallation som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anslutningen mellan vinkeln och anslutningsslangen vid elkassetten blir nämligen inte tät även om jag drar den väldigt hårt. Läckaget (droppar) kommer ut mellan vinkeln och den lekande muttern. Jag gissar att det antingen är min bristande erfarenhet eller ett materialfel, och hoppas väl egentligen på det tidigare... :)

När röris öppnar på måndag tänkte jag testa om det hjälper att lägga i en gummipackning i den lekande muttern. Men visst är det väl så att det ska bli tätt utan gummipackning normalt? För det kom inte med några packningar när jag beställde (Rinkaby art.nr. 5665).
 
Som det ser ut där krävs allt en fiberbricka eller gummipackning. Det är nog inte mycket att tveka på att det fattas de delarna. Men som ofta brukar skrivas här är vinkelns ända plan och avsedd för sån tätning? Det är mest aktuellt då man går mot klämringsdelar som kan vara vassa men skadar inte att ha koll på.
 
  • Gilla
Kemiro66 och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Vinkeln har plan ände - det har jag både kollat själv och dubbelkollad med rörisen när jag köpte den också för att vara helt säker. Så om det inte finns delar med plan ände som ändå inte är tänkta att funka med lekande mutter så borde i alla fall den delen vara rätt. :D
 
Krilleman
Absolut så fattas det en fiberpackning där.

Nackdelen med att köpa "noname". Men jag tycker allt den bör ingå endå!
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Staffans2000
Packning saknas
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.