Hej,
Har en läckande koppling i ett gammalt värmesystem (se bilder) som jag behöver åtgärda. Funderar om det är någon form av unionskoppling och om det i sådana fall skulle gå att byta ut den mot en ny?
 
  • Läckande rostig rörkoppling i värmesystem markerad med text "Drygt 60 mm, Läckage".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt värmesystem med synlig läckage vid koppling, omgiven av rör och en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som sitter där idag ser ut att vara en skarvmuff (osäker på rätt benämning), vanligt förekommande på ett gängade rörsystem.
Det finna nya att köpa på tex rinkabyror.se, https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-skarvror-50/
Svårt att se din text på bilden, men såg ut som om du mätt upp ytterdimensionen till ca 60mm? Då är de 2".
Den i länken är dock säkert ej i rätt längd och behöver kapas.

Ett längd mått från T-röret till böjen så har vi lättare att ge bra tips på alternativa lösningar. Jag är inget direkt fan av de typen av skarvar som blir av en skarvmuff.
 
Tack för hjälpen!
Ska mäta upp avståndet nästa gång jag är på plats (värmesystemet är i stugan).
 
Nu har jag mätt avståndet och det är ca 130mm från t-röret till böjen, se bild. Måttband visar avståndet 130mm mellan ett T-rör och en böj på ett gammalt rörledningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser otroligt svårt ut att dela och att sedan få det tätt igen efteråt……

Ser en stor risk att man åker på att meka runt rätt mycket för att få arbete utrymme om inte annat. Går böjen med den läckande delen förbi ventilen och upp till flöden vid cirkulationspumpen utan något annat avstick?
 
Nej den delar på sig till ytterligare avstick. Är tydligen gjort så att man kan koppla bort cirkulationspumpen och köra med självcirkulation i händelse av längre strömavbrott.
 
Om jag förstod ditt senaste svar rätt, så är den inringade ventilen vanligtvis stängd? Och flödet går "förbi" enligt mitt snabbt ritade skiss?
Är funktionen med självcirkulation något du värdesätter högt? Annars hade du väl kunnat helt enkelt proppa i t-röret och i ventilen. Så slipper du massa jobb.
Finns flera olika lösningar på om du hade velat ha kvar den funktionen, med de kommer bli ett större ingrepp. Sen så kommer de kräva lite mer verktyg som man kanske inte har själv hemma.
 
  • VVS-system med rör och ventiler, röd skiss markerar flödet och en inringad ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ahh smart, det borde jag kunna fixa. Har haft stugan i 3år och inte använt självcirkulation på den tiden så det känns inte som ett måste.
Tack för hjälpen!
 
B Bobban9056 skrev:
Ahh smart, det borde jag kunna fixa. Har haft stugan i 3år och inte använt självcirkulation på den tiden så det känns inte som ett måste.
Tack för hjälpen!
Absolut, lycka till!
 
B Bobban9056 skrev:
Hej,
Har en läckande koppling i ett gammalt värmesystem (se bilder) som jag behöver åtgärda. Funderar om det är någon form av unionskoppling och om det i sådana fall skulle gå att byta ut den mot en ny?
Kallas skarvrör. Inget för en amatör att fixa. Ev. kan man få tätt om man lossar skarvmuttern och lägger i ny lin-tafs.
 
Jag tömde hela systemet (hade köpt in div pluggar och ett nytt skarvrör) och demonterade skarvröret som var ett h-vete att få lös (trångt utrymme och för liten rörtång). Sen visade det sig att det nya skarvröret skulle behöva kapas och gängas om för att passa så jag gick lös med stålborste på det gamla skarvröret och återmonterade det med nytt lin och pasta. Har varit tätt sen dess 👍.
 
  • Gamla rörledningar, vattenventil, rost, reparationstejp, murad vägg, ett vattenavstängningsverktyg framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.