G
Tjenare, min nilfisk högtryckstvätt läcker, och den läcker så pass mycket nu så att högtrycken inte orkar bygga upp tryck.
Jag tycker det ser ut som att det saknas en o-ring, se röd pil på bilderna. Kan det vara så? Den har ju dock funkat tidigare år.. Men utöver det så verkar ju den lilla o-ringen sitta där och den verkar ju se fin it? Va är det annars som kan läcka? Det droppar ju ifrån de där aluminium-stycket. Och var köper man passande o-ringar till denna maskin? Finns det?
Det är en Nilfisk ALTO E130.1-8 från 2005.

Tack!
 
  • Nilfisk högtryckstvätt med fokus på området där vatten läcker, markerat med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av Nilfisk högtryckstvätt med fokus på öppning där en o-ring kan saknas, pekat ut av röd pil, mot bakgrund av träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av Nilfisk högtryckstvätt med röd pil som visar en potentiell läcka vid en o-ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nilfisk högtryckstvätt interiör med synlig läcka och möjlig saknad o-ring vid anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Själva o-ringen är nog lättast att ersätta genom att köpa en låda med olika storlekar på Biltema eller Amazon...
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Själva o-ringen är nog lättast att ersätta genom att köpa en låda med olika storlekar på Biltema eller Amazon...
Tack, ja och säkert billigast antar jag! Men nu såg jag att det även läcker någonstans längre in. Undra om det är någon idé att lägga mer tid på den då? Den är ändå 19 år gammal. Ny på Jula kostar 1200 spänn.. duger kanske för det jag använder den á 2-3 ggr om året!
 
G Gjutjärn skrev:
Tack, ja och säkert billigast antar jag! Men nu såg jag att det även läcker någonstans längre in. Undra om det är någon idé att lägga mer tid på den då? Den är ändå 19 år gammal. Ny på Jula kostar 1200 spänn.. duger kanske för det jag använder den á 2-3 ggr om året!
Det är ju alltid en avvägning det där. Att laga är sällan ekonomiskt. Det är mer för tillfredsställelsen....
Har du ett normalt betalt arbete så går det inte många timmar innan du hade kunnat jobba istället och få en ny maskin istället för att skruva på den du har ...
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju alltid en avvägning det där. Att laga är sällan ekonomiskt. Det är mer för tillfredsställelsen....
Har du ett normalt betalt arbete så går det inte många timmar innan du hade kunnat jobba istället och få en ny maskin istället för att skruva på den du har ...
Jo precis, det är väl mer för att det kan vara skoj att skruva lite själv! Men vet inte om jag känner för att skruva isär den mer :) Såg till och med att en ny Nilfisk som typ den jag har kostar 12-1300! Får nog ändå bli det, denna hamnar på skroten :)
Tack för hjälpen, en o-ringssats kan ändå vara bra att ha hemma det får det bli en beställning på :)
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
G Gjutjärn skrev:
Jo precis, det är väl mer för att det kan vara skoj att skruva lite själv! Men vet inte om jag känner för att skruva isär den mer :) Såg till och med att en ny Nilfisk som typ den jag har kostar 12-1300! Får nog ändå bli det, denna hamnar på skroten :)
Tack för hjälpen, en o-ringssats kan ändå vara bra att ha hemma det får det bli en beställning på :)
19 år är bra livslängd/värde för pengarna!
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
19 år är bra livslängd/värde för pengarna!
Ja verkligen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.