Fulkemisten
Har en äldre gjutjärnsradiator från byggåret 1943 som läcker. Oklart hur länge det hållit på men troligen inte så länge. Inga särskilda fuktskador på golvet eller i taket våningen under eller så. Uppmätt ett ungefärligt läckage på under 15-20 ml per dygn beroende på hur mycket som dunstar i kärlet som placerats under.

Läckaget är precis i skarven mellan två sektioner. Kan man laga detta? Hur i så fall? Det sitter väl en packning mellan sektionerna? Eller är det helsvetsat?

Vit, rostig yta, röd pil pekar uppåt, sliten, korrosion, metallyta, slitet objekt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rostig, avskalande vitmålad yta med tydliga rostfläckar och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt element, golv, toalettring på en matta, skuggor, en del av en handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller är det bara att bestämma sig för att en troligen nästan 80 år gammal radiator gjort sitt? Vill ha kvar den här eller samma modell. Lenhovda kostar 6000 pistoler drygt...
 
Jag har sett sektionsradiatorer lagade på 5-10 ställen med kemisk metall, så det där är garanterat inte det enda dåliga stället på den radiatorn. Byt!
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Det där är inte en gjutjärnsradiator. Det är en svetsad plåtradiator. Den kan nog lagas genom att svetsa.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Den är svetsad.
Det kan gå att svetsa igen hålet, men mycket hänger på hur mycket "färskt" material (metall) det är runt där det läcker.

Om det är värt att laga beror bl.a. på hur konditionen är på resten av radiatorn, om det är fler ställen den är dålig på.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Alltså jag har ju MMA men inte så sugen på att testa uppochner inomhus nära golv och vägg. Känns som att man måste tömma och montera ned den och då kan man väl lika gärna byta till en ny då det är det bökiga. Frågan lyder väl egentligen "kan man laga den på plats?".

Men som ni säger, skicket alltså, färgen flagar på den här men inte på mina andra av samma modell så misstänker ytterligare mikroläckor. Tänker att kemisk metall bara löser problemet temporärt? Kanske lika bra att byta innan vintern?
 
Kemsik metall funkar som nödlösning. Om du vill prova att svetsa så behöver du tömma radiatorn hur du än gör, och helst värma på den ordentligt innan så att den inte slår sig och spricker upp på övriga ställen.
 
Nej, den måste tömmas och svetsstället måste rensas. Personligen skulle jag inte ge mig på det upp och ner oavsett. Så nej, på plats är inte svetsning ett alternativ. Det går väl att täta med kemisk metall eller något tillfälligt.
 
Fulkemisten
M -MaH- skrev:
Kemsik metall funkar som nödlösning. Om du vill prova att svetsa så behöver du tömma radiatorn hur du än gör, och helst värma på den ordentligt innan så att den inte slår sig och spricker upp på övriga ställen.
Men precis. Så då blir det blästring och ett helt jävla projekt. Sen kommer samma problem igen tre veckor senare eller kanske 3 år senare. Enklare att bara byta tror jag faktiskt.

Nödlösningen i väntan på ny radiator blir kärlet under och att hålla koll. Samt att sänka trycket då jag klarar mig på golvvärmen nere om det skulle bli kallt och jag har avstängning till hela kretsen med radiatorer på övervåningen. Någon däremot?

Ny radiator blir troligen Lenhovda Duplex 1170 mm × 590 mm som har samma mått så när som på centimetern och framförallt samma mått på millimetern cc tillopp/retur. Men ska kolla runt lite innan jag beställer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.