Hej! Har ett gammalt hus byggt 1948.

I källaren har det börja läcka där det är markerat rött på bilderna.

Vid det blåmarkerade är delarna som jag vill byta ut då dem är väldigt gamla.

Är detta enkelt att åtgärda själv eller bör jag ta in en firma?

Min tanke är att byta ut dessa mot klämringskopplingar med en t-rör och en böj.

Önskar lite input kring detta.
 
  • Äldre rör i källaren med markeringar i blått och rött. Röret vid den röda markeringen läcker, medan de blåmarkerade rören planeras bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckande rör i en källare med röd och blå markering för de delar som ska repareras och bytas ut, inklusive kopplingar och böjar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är meckigt på litet utrymme. Jag tror du måste ta bort avloppsrören för att komma åt.
 
Det ser ut som att någon har varit och mekat runt det gamla stålröret som har en T-koppling och röret (galvat?) som gör en 90 graders vinkel. Då har någon tätat gängan med gängtejp och (gissar jag) inte fått dit tillräckligt många varv med gängtejp.

Jag gissar att det är enklast (och billigast) att återanvända stålrörskopplingarna. Demontera stålrörskopplingarna. Tag bort gängtejpen och gör rent gängorna från gammal tejp och eventuella rester av lin.

Gör sedan om med lin och gängpasta så att det blir tätt. De gamla gängkopplingarna har så tjockt gods att de håller i flera hundra år.

Jag tror också att du behöver ta bort avlopprören av PVC för att komma åt.

Det går naturligtvis att byta alla kopplingar men det är nog mest en onödig kostnad jämfört med att täta de gamla kopplingarna. När kopplingarna är loss så kan man borsta bort ytrosten med en stålborste så ser det lite bättre ut.
 
  • Gilla
MF90 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det ser ut som att någon har varit och mekat runt det gamla stålröret som har en T-koppling och röret (galvat?) som gör en 90 graders vinkel. Då har någon tätat gängan med gängtejp och (gissar jag) inte fått dit tillräckligt många varv med gängtejp.

Jag gissar att det är enklast (och billigast) att återanvända stålrörskopplingarna. Demontera stålrörskopplingarna. Tag bort gängtejpen och gör rent gängorna från gammal tejp och eventuella rester av lin.

Gör sedan om med lin och gängpasta så att det blir tätt. De gamla gängkopplingarna har så tjockt gods att de håller i flera hundra år.

Jag tror också att du behöver ta bort avlopprören av PVC för att komma åt.

Det går naturligtvis att byta alla kopplingar men det är nog mest en onödig kostnad jämfört med att täta de gamla kopplingarna. När kopplingarna är loss så kan man borsta bort ytrosten med en stålborste så ser det lite bättre ut.
Tusen tack för ditt detaljerade svar! Jag provade detta men dock såg jag efter detta att läckaget kom från själva böjen på vattenröret och den behöver nog bytas. Det verkar som de har blandat kopparör och andra järnrör. Ska åka till ahsell och se vad som behövs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.