Jag har en tvättställsblandare av märket Mora Armatur som droppar ca en droppe var femte sekund, men bara när den är i varmvattenläge. Jag vet inte märke, men den är förmodligen original från när huset byggdes 1987. Jag tänkte laga den själv om jag kan hitta reservdelar till vettigt pris. Vet någon märke på den, eller har någon tips om var jag kan vända mig?
 
  • Tvättställsblandare av märket Mora Armatur från 1987 som droppar i varmläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättställsblandare märket Mora Armatur på badrumsvask, något använd och i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kmpm
  • Laddar…
Krilleman
Ibland kan det räcka att demontera allt så den gröna "staven" kommer fram. Lyft även ur delen märkt 209098.AE på min sprängskiss. Rengör allt och smörj med armaturfett. Återmontera.

Denna sprängskiss är till den lite nyare Mora Temp. Du har versionen innan som ej har kromat "lock" vid spaken.

Mora är tyvärr överlag lite snålare med sprängskisser är FMM trots att det är samma bolag idag...

Sprängskiss av Mora Temp köksblandare utan kromat lock, märkt med delnumren för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sergey och 6 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Ska öppna upp imorgon och titta.
 
Renoverad kran med topplock uppåt, rengjord från kalk med tandborste och smord, monterad på handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller del av demonterad kran ovanför handfat, synlig kalkavlagring och uppdelade komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en demonterad del av en kran ovanför ett handfat med synliga kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en demonterad kranhuv med synliga kalkavlagringar, rengjord för underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad kranpatron bredvid en linjal på en vit yta för att visa storlek efter rengöring och smörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är kranen fixad! En halvtimmes jobb, sen funkar kranen igen som den ska! Jag tog isär alla löstagbara delar, tvättade dom med kalklösning, borstade rent dom med tandborste och tops (underskattade verktyg btw), smorde upp med armaturfett och monterade. Locket snäppte jag upp med en skruvmejsel försiktigt från sidan. Tack för hjälpen @krilleman_215 !
 
  • Gilla
Rob B och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.